Her ligger klær for millioner som ingen vil ha

Disse klærne kan i verste fall henge til evig tid.

Inne i en mørk krok i et stort lokale hos Renseriet på Sandnes henger fem klesstativ med klær som aldri ble hentet.

Det er bunader, brudekjoler, dresser og designerklær. Trolig verdier for rundt 1 million kroner.

Og noen av plaggene har hengt her i ti år.

De aller fleste eierne får Renseriet aldri tak i. Men en dame som hadde levert inn en kåpe med navn og telefonnummer, kunne ikke huske kåpen. Hun ville ikke hente den.

En brudekjole ble hengende i ett år. Da de fikk tak i eieren, fikk de beskjed om at hun ikke skulle plukke den opp.

«Jeg regner med at ekteskapet ikke hadde vart.»

Tone Østbø, daglig leder i Renseriet

En del av klærne er det avdøde personer som eier. Av naturlige årsaker får de ikke hentet dem.

«Men noen ganger kommer folk innom etter to-tre år og henter klærne sine. Da er de flaue.»

Tone Østbø, daglig leder i Renseriet

Håndverkertjenesteloven sier at renserier må sende ut tre rekommanderte brev til eier før de kan kvitte seg med plaggene.

Dette vil være altfor tidkrevende for de fleste renserier. Plaggene blir derfor liggende veldig lenge.

«Det er helt uforståelig. Og ikke særlig miljøbevisst.»

Tone Østbø, daglig leder i Renseriet

Bransjesjef i Norsk vaskeri- og renseriforening, Hilde Løkås, mener dette er ganske håpløst.

«Denne loven er fra 1953. Det kunne kanskje vært en idé og gjort noe med den. »

Hilde Løkås, Norsk vaskeri- og renseriforening

Selv om de mener loven burde endres, sier Hilde Løkås at forskuddsbetaling løser mye av problemet til renseriene.

Forskuddsbetaling har også Renseriet nylig innført. Det har ført til en umiddelbar bedring av situasjonen.

«Når kunden har betalt på forhånd, blir det som regel hentet.»

Hilde Løkås, Norsk vaskeri- og renseriforening

Justisdepartementet skriver i en e-post til NRK at de vil oppfordre renseriforeningen til å ta kontakt med en nærmere beskrivelse av utfordringene med gjeldende regler.

Men nå har Renseriet tatt sjansen på å kvitte seg med klærne likevel. I mars åpner de nemlig en pop-up-butikk.

Klærne blir solgt for prisen på rensen. Da kan du for eksempel få tak i en nesten ny brudekjole, som egentlig koster 20.000 kroner, til 2000 kroner.

«Pengene vi får inn, vil gå til veldedighet. For oss er dette bokført som tap fra før av.»

Tone Østbø, daglig leder i Renseriet

Men det kan bli dyrt. For om det mot formodning skulle komme noen og kreve tilbake klærne etter at de er solgt via pop-up-butikken, må klærne erstattes.

Ansvarlig redaktør: Vibeke Fürst Haugen
Nettsjef: Hildegunn Soldal