Hopp til innhold

Overbelastning av løftestropp årsak til dødsulykken

Granskingen av den alvorlige ulykken på Maersk Interceptor i Nordsjøen viser at oljeselskapet Maersk brøt regelverket. En person omkom og en person ble alvorlig skadet i ulykken.

Arbeidsulykke i Nordsjøen.

Petroleumstilsynet slår fast at flere menneskeliv kunne gått tapt i dødsulykken på Maersk Interceptor.

Foto: Aker BP / NTB scanpix

Det var 7. desember i fjor at den alvorlige løfteulykken på Maersk Interceptor inntraff.

Hendelsen skjedde i forbindelse med løfting og installasjon av en råvannspumpe. Fire personer deltok i arbeidet.

Det var en ståltaustropp som røk. Det førte til at råvannspumpen falt og tok med seg en strømkabel i fallet. Kabelen falt over to personer. Den ene av dem omkom. En annen ble hardt skadd.

«Ved mindre endrede omstendigheter kunne flere menneskeliv gått tapt», skriver Petroleumstilsynet i sin granskingsrapport av ulykken.

Hendelsen på riggen hadde også materielle og økonomiske konsekvenser. Riggen brukes for tiden til å bore brønner for Aker BP på Tambarfeltet.

Petroleumstilsynet har tidligere avdekket store mangler på riggen.

Granskingen til tilsynet har identifisert flere brudd på regelverket:

  • Planlegging av arbeidsprosessen
  • Utforming av løfteutstyr
  • Bruk av informasjon og kontinuerlig forbedring
  • Opplæring og trening
  • Bruk av løfteinnretninger og løfteredskaper
  • Oppfølging av sakkyndig virksomhet
  • Sperringer og hindringer

«De bakenforliggende årsakene var flere og sammensatte, og kan relateres til svakheter ved design og oppfølging av disse svakhetene, manglende identifisering av risiko på flere nivåer, opplæring, samt planlegging og arbeidspraksis», skriver Petroleumstilsynet videre i sin oppsummering av granskingen.

Maersk har fått frist til 31. mai til å redegjøre for hvordan avvikene vil bli håndtert.

– Både Maersk Drilling og vår kunde Aker BP støtter resultatene i rapporten, som er i tråd med vår interne undersøkelse. Hendelsen på Maersk Interceptor sjokkerte oss alle og burde ikke ha skjedd. Vi har gitt full samarbeid til Ptil-undersøkelsen og er forpliktet til å gjøre alt vi har for å hindre en lignende tragedie igjen, sier Angela Durkin, COO for Maersk Drilling.