Kritisk til valg av studietur

Lærere i Egersund har jobbet dugnad i tre år for å få råd til en studietur de ikke har utbytte av, mener Utdanningsforbundet i Rogaland.

Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet i Rogaland liker dårlig at flere skoler velger Polen som destianasjon for personalets studieturer. – Her er det lite faglig påfyll å hente, mener Fylkeslederen.

Foto: Øystein Ellingsen

Flere skoler i Egersund har nå valgt land i Øst-Europa som destinasjon for sine studieturer. Polen og Latvia er skolenes nye reisemål, men det liker Utdanningsforbundet i Rogaland dårlig.

Fylkesleder Utdanningsforbundet i Rogaland

Fylkesleder i Utdanningsforbundet i Rogaland, Gunn Reidun Tednes Aaserød, mener at skoler bør legge studieturer til andre land enn Polen.

Foto: Øystein Ellingsen

Ingunn Marandon

Ingunn Marandon jobber som lærer ved Husabø skole, og var selv med på studieturen til Polens hovedstad Warszawa.

Foto: Øystein Ellingsen
– Det er lite faglig påfyll å hente i Polen. Dette er et land vi tradisjonelt ikke har sett til, og et land vi mest sannsynlig aldri vil se til for å lære, sier fylkesleder i Utdanningsforbundet i Rogaland, Gunn Reidun Tednes Aaserød.

– Utdanningsforbundet tar feil

Husabø skole var en av skolene i Egersund som sendte personalet på studietur til Polen. Kommunen sponset personalet med tusen kroner per hode, resten måtte de ansatte skaffe selv. Derfor tok personalet dugnadsjobber for å finansiere reisen til hovedstaden Warszawa.

Lærer Ingunn Marandon var med på turen, og mener det var velbrukte penger.

– Vi har både sett og hørt mye om hvordan Polen var før, og hvordan det er nå. I tillegg har vi fått dypere innsikt i hva slags samarbeid det er mellom landene våre, samtidig har vært på skolebesøk, sier Marandon.

Hun er uforstående til kritikken fra Utdanningsforbundet. Det er også professor i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen, Frank Aarebrot. Han mener Utdanningsforbundet, med Aaserød i spissen, tar grundig feil.

– Polen er et land med mye historie og et velutviklet skolesystem. Her kan norske lærere finne nye impulser fra et annet skolesystem, og det er interessant i seg selv, sier Aarebrot.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Frank Aarebrot

Professor i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen, Frank Aarebrot, støtter valget av å legge studieturen til Øst-Europa.

Foto: Eirik Helland Urke

Mener utbyttet kunne vært større

Rektor ved Husabø skole, Svein Ivar Midbrød, skjønner skepsisen til Utdanningsforbundet. Han mener at en studietur til et annet land kunne gitt et større skolefaglig utbytte.

– Vi kunne selvsagt dratt til nærmere land som er mer relevant for vårt skolesystem, sier rektoren.

Han nevner blant annet Danmark, Sverige og Finland som mulige reisemål.

– Likevel er det ofte dyrere å reise ut på slike turer. Vi har våre begrensninger på hvor mye vi kan forvente at personalet skal betale ut av egen lomme, sier han.

Også her er Aarebrot uenig. Han mener at rektoren undervurderer Polen.

– Vi har sett til Finland og andre skandinaviske skolesystemer ganske lenge. De finske grepene er allerede godt kjent i norsk skole. Så om personalet ville lært noe mer av å dra til for eksempel Finland, et land mange har reist til tidligere, er jeg undrende til, sier han.