NRK Meny
Normal

Ombord i denne båten skal du slippe å bli sjøsyk

Vindmøller til havs er etter manges mening fremtiden for ny fornybar energi, men sjøsyke har vist seg å være et problem for dem som skal vedlikeholde møllene.

Ombord i denne båten skal du slippe å bli sjøsyk

Firmus er en katamaran som er utstyrt med vifter som blåser opp en luftpute. Båten oppfører seg slik at det er minimal fare for å bli sjøsyk, selv i høye bølger langt til havs.

Du skal ha tungen beint i munnen når du klatrer opp i høye vindmøller, særlig når de er plasserte langt ute til havs. Sjøsyke servicearbeidere som har sittet timevis på båt, har lenge vært et problem. Nå kan en ny båttype gjøre det lettere å sende folk til vindmøllene ute i havet.

– Jeg synes denne båten er fantastisk. Jeg har vært på andre offshorebåter, og denne er veldig behagelig.

Les også: Fra vindkraftbonanza til bråstopp

Les også: Slik skal vindmøller til havs bli attraktive igjen

Det sier Henrik Ehlers som er tekniker i Siemens.

Henrik Ehlers

Henrik Ehlers, som er tekniker i Siemens, synes det er behagelig å reise med Firmus

Foto: Anders Fehn / NRK

– Noe jeg setter veldig pris på er at den er veldig støydempet. På lange turer slipper du plagsom during, sier Ehlers.

Luftpute

Firmus er en katamaran som er utstyrt med vifter som blåser opp en luftpute. Båten oppfører seg slik at det er minimal fare for å bli sjøsyk, selv i høye bølger langt til havs. Den er svært rask, og trives best i rundt 40 knop.

Les også: Statoil bygger vindpark i Skottland

Les også: Statoil får bygge flytende vindpark

– Det gjør at man har en mye bedre og behageligere sjøreise, mindre risiko for sjøsyke, og mye hurtigere. Teknikeren kan komme seg ut og gjøre arbeid fremfor å sitte ombord på en båt på vei til eller fra vindparken.

Havvindmølle, Hywind

De som skal klatre opp for å foreta reparasjoner og vedlikehold på havvindmøllene bør absolutt ikke være sjøsyke.

Foto: Anders Fehn / NRK

Sjøsyke kan ikke jobbe

Det sier Anders Wikborg i Statoil Wind. Han sier at sjøsyke i aller verste fall kan bli et sikkerhetsproblem.

– I verste fall kan det være det, men hvis noen er sjøsyke, så vil de ikke kunne jobbe. Det vil gå utover resten av mannskapet. Sjøsyke er en merkelig ting, den forplanter seg. Hvis en er sjøsyk ombord, kan det hende båten må returnere, og at de andre heller ikke får jobbet, sier Wikborg.

Anders Wiborg

Anders Wikborg i Statoil Wind sier at sjøsyke i aller verste fall kan bli et sikkerhetsproblem.

Foto: Anders Fehn / NRK

Systemet som minimerer sjøsyke heter 'Boarding Control System' og er utviklet i sammarbeid med Umoe Mandal, NTNU og forskningsrådet. Båten Firmus er en av flere som Statoil vurderer for vindmølleparkene til havs. Målet er å finne en båt som er rask og som holder mannskapet i god form ut til vindmøllene.

– Det er viktig. For å unngå at turbinene blir stående stille, skal man ut og skru å få det i gang igjen, sier Wiborg.