Hopp til innhold

Oljefagforening i møte med Airbus om Turøy-ulykken: – Nå tar de det mer på alvor

Produsenten bak helikopteret som styrtet ved Turøy i fjor har gitt forsikringer om at de ikke skal legge press på flyforbudet i Norge til tross for at helikoptertypen kan fly i store deler av Europa.

EC225 Super Puma

EC225 Super Puma blir på bakken inntil videre. Statoil har tidligere uttalt at de ikke ønsker å bruke helikoptertypen og Henrik Fjeldsbø fra Industri Energi mener at det spørs om helikoptertypen vil bli brukt til passasjertransport i Norge.

Foto: Kristoffer Rivedal

– Vi har vært meget kritiske til Airbus sine uttalelser etter ulykken. Da pekte Airbus på alle mulige andre årsaker enn seg selv, sier Henrik Fjeldsbø som leder helikopterutvalget i oljefagforeningen Industri Energi.

– Ikke lenge etter slo den norske havarikommisjonen fast at årsaken til ulykken trolig ligger hos produsenten selv, sier han videre.

Henrik Fjeldsbø i Industri Energi

Henrik Fjeldsbø er leder for helikopterutvalget til Industri Energi.

Foto: Atle Espen Helgesen/Industri Energi

Fjeldsbø og representanter fra helikopterutvalget har de siste månedene hatt møter med Airbus Helicopters. Først i november ved helikopterprodusentens hovedkontor i Marseilles og sist denne uken hos Industri Energi i Stavanger.

Etter møtet har de blitt mer positive.

Vil ikke presse på

Fjeldsbø forteller at Airbus Helicopters nå forsikrer om at de ikke vil legge press for å få helikoptertypen Super Puma EC225 i luften igjen, så lenge granskingen av Turøy-ulykken ennå pågår.

Dette til tross for at helikoptertypen er i lufta i store deler av Europa – bortsett fra Norge og Storbritannia. Tidligere har Airbus-sjefen også uttalt at helikoptertypen skal fly igjen.

– Det virker som de nå tar dette med kommunikasjon mer på alvor. Tidligere har det virket som det har vært folk fra forskjellige nivåer i organisasjonen som har uttalt forskjellige ting, sier Fjeldsbø.

Det var et Super Puma EC225 som styrtet ved Turøy 29. april i fjor.

Dialog

– Det har vært nødvendig å ha dialog med Airbus direkte etter Turøy-ulykken, for å få status på helikoptertypen EC225 og samtidig lære mer om Airbus sin organisasjon og om hvordan de jobber med sikkerhet, kommunikasjon og læring etter ulykker og hendelser, sier Fjeldsbø.

– Vi har hatt lange diskusjoner med Airbus om tekniske utfordringer og sett på likheter og ulikheter mellom Turøy-ulykken og den liknende helikopterulykken på britisk sokkel i 2009.

Fjeldsbø mener nå at Airbus viser vilje til å lære

Gransker fortsatt

Industri Energi mener at Airbus Helicopters ikke legger press på luftfartsmyndighetene for å få ulykkeshelikopteret EC225, som også har vært upopulært blant mange norske oljearbeidere før ulykken, i luften igjen. I alle fall så lenge havarikommisjonen ennå ikke har funnet den bakenforliggende årsaken til ulykken og avsluttet granskingen.

– Airbus forsikrer oss om at de ikke vil legge slikt press og det er vi fornøyd med, sier Fjeldsbø.

Samtidig understreker han at det er viktig for forbundet å ha kontakt med flere helikopterprodusenter.

– Vi ønsker at det skal være mer enn en helikoptertype på sokkelen. Ikke fordi vi ikke stoler på Sikorsky S92, men fordi vi blir veldig sårbare om det bare er en helikoptertype.