NRK Meny
Normal

Oljearbeidere: – Vil ikke om bord i Super Puma igjen

Airbus får kritikk i Havarikommisjonens rapport etter Turøy-ulykken. Oljearbeiderne NRK har snakket med mener tilliten til helikopterprodusenten ikke kan gjenopprettes.

Steffen Strømsvik

Steffen Strømsvik vil ikke fly med Airbus H225 igjen.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

– Hadde alternativet vært å fly med Super Puma, så hadde jeg sluttet.

Steffen Strømsvik sitter og venter på å få fly ut i Nordsjøen. Han skal fly med et Sikorsky S-92 helikopter ut til riggen Rowan Viking på Edvard Grieg-feltet.

Han er glad for at det ikke er Airbus sitt H225 Super Puma-helikopter han skal fly med.

– Da hadde jeg ikke gått om bord, sier han.

Kritisk rapport

Torsdag la Havarikommisjonen frem den endelige rapporten etter Turøy-ulykken. Helikopterstyrten 29. april 2016 kostet 13 mennesker livet.

Flygerne og operatøren blir langt på vei frikjent i rapporten, men helikopterprodusenten Airbus får kritikk for å ikke ha lært mer av en ulykke på britisk sokkel i 2009. Ulykken skal ha hatt flere likhetstrekk med Turøy-ulykken.

Rapporten kommer over to år etter ulykken som fortsatt er et tema blant oljearbeiderne på heliporten.

– Har du tenkt på ulykken når du har flydd?

– Å ja ... masse. Jeg har familie, sier Strømsvik.

Kollegaen Robert Linderoth legger til.

– Jeg har blitt veldig oppmerksom på hvilken helikoptertype vi flyr. Jeg hadde ikke flydd Super Puma igjen.

– Vil aldri glemme

Oljearbeiderne NRK møter forteller at de prøver å ikke tenke for mye på ulykken. For mange er det minutter til de skal fly.

– Men vi vil aldri glemme. Det sitter helt inni ryggmargen, sier Vibeke Skramstad Sandli.

Hun skal snart til Ekofisk-feltet.

Vibeke Sandli

Vibeke Skramstad Sandli mener tilliten til Airbus er helt borte.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

– Det første jeg tenkte etter å ha fått vite om rapporten, var at vi må opprettholde forbudet mot Super Puma.

– Hvordan er tilliten til produsenten Airbus?

– Det er ikke noe tillit. Den er borte.

Sandli reagerer spesielt på at ulykken kunne skje til tross for at det var en lignende ulykke i 2009.

– Det nytter ikke å komme etter to ulykker og si at man skulle ha lært etter den første, sier hun.

Kan flys i Europa

Rapporten kommer nesten nøyaktig et år etter at flyforbudet mot Super Puma ble opphevet av Luftfartstilsynet. Det europeiske luftfartstilsynet godkjente helikopteret allerede i oktober 2016.

Men ingen har etterpå villet bruke helikoptertypen på norsk sokkel.

– Jeg føler ikke vi har fått et bilde av ulykken gjør oss komfortable med å fly med H225 i dag, sier Henrik Fjeldsbø som er leder for helikopterutvalget i fagforbundet Industri Energi.

– Mye av det som kom ikke i dag var ikke nytt, men det er interessant at EASA og Airbus får sterk kritikk fra Havarikommisjonen. De går så langt at de anbefaler ny design på girboksen.

Henrik Fjeldsbø i Industri Energi

Henrik Fjeldsbø i Industri Energi.

Foto: Atle Espen Helgesen/Industri Energi

– Hvordan er din tillit til Airbus?

– Den har blitt bedre enn umiddelbart etter ulykken, men de burde ha lært mer fra ulykken i 2009. Men tilliten til Super Puma er ikke noe bedre, sier Fjeldsbø.

Han er nå opptatt av at folk for svar på de fleste spørsmålene rundt ulykken og forsikringer om at det ikke kan skje igjen.

– Men jeg føler ikke vi har fått svar på absolutt alle spørsmål.

Teknisk Ukeblad melder at Airbus ikke er enige i Havarikommisjonens konklusjon og vurderer å protestere mot rapporten