Hopp til innhold

Nå handler det om bier – også i kunsten

HÅ (NRK): Interessen for bier og birøkt har gått rett til værs de siste årene, og nå svermer biene rett inn i kunst- og kulturlivet også, der trusselen om biedød er et hett tema.

Den meksikanske kunstneren Sabino Guiso viser fram en hodeskalle av bivoks og propolis.

BIEKUNST: Sabino Guisu fra Mexico har laget en hodeskalle av bivoks og propolis. Nå vises den fram på Hå gamle prestegard.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Biene symboliserer vår eksistens på jorda. Jeg vil vise hvor sårbar naturen er, og hva som skjer hvis biene dør ut, sier Sabino Guisu (31).

Meksikaneren har laget en hodeskalle av bivoks og propolismasse som biene lager. Han er en av seks kunstnere som er med i utstillingen «Power to the bees» ved Hå gamle prestegard, som er galleri for samtidskunst på Jæren.

Kunstner Sabino Guisu med hodeskalle av bivoks og propolis.

Sabino Guisu bor og arbeider i Oaxaca, Mexico. Han bruker ulike teknikker og materialer fra naturen for å vise hvordan våre moderne liv også påvirker og truer vår eksistens.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Foruten Guisu deltar Ren Ri fra Kina, Stanislaw Brach fra Polen, briten Louis Masai, samt Ann Kristine Aanonsen og Sidsel Hanum fra Norge.

Biene sikrer maten vår

–Bier er et viktig og aktuelt tema. Norge har ikke opplevd biedød som i USA, men også her er mange bier på rødlista over truede arter, sier Kari Meek, utstillingskonsulent ved galleriet:

–Vi må ha pollinatorer for å sikre matryggheten. En tredel av maten vi spiser er avhengig av at insektene er der.

Kari Meek er utstillingskonsulent ved galleriet Hå gamle prestegard.

Kari Meek er utstillingskonsulent ved Hå gamle prestegard, der bier og humler blir tema utover hele sommeren.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Albert Einstein er tillagt sitatet «Om biene dør ut, har menneskene bare fire år igjen å leve». Utstillingen i Hå vil også vise at bier er brukt som symbol i kunsten gjennom alle tider.

De siste årene har både biedøden i USA, og økt miljø- og matbevissthet generelt, bidratt til en bie-boom i Norge – ikke minst i byene.

LES OGSÅ: Bieboom i Oslo

Norges Birøkterlag opplyser at medlemsmassen har økt med 600–700 i året de tre siste årene; en økning på 30–40 prosent. Det er særlig unge voksne som vil starte med birøkt, og nå følger altså kunst- og kulturlivet etter.

Antony Jackson fra Jæren Birøkterlag foran kunstinstallasjon av bivoksplater.

Ann Kristin Aanonsens kunstinstallasjon "Honningrommet", laget av ekte bivoksplater, falt i smak hos birøkter Antony Jackson.

Foto: Anett Johansen Espeland

Bieboomen sprer seg

I NRK-thrilleren «Valkyrien» drev den katastrofetenkende hovedpersonen Leif med birøkt på Oslos tak. I litteraturen er Maja Lundes debutroman «Bienes Historie» blitt en stor suksess.

LES OGSÅ: Maja Lunde til topps i Tyskland

–En veldig bra bok, sier Antony Jackson, leder i Jæren Birøkterlag. At også kunstnere engasjerer seg, er både morsomt og viktig, mener han:

Leder i Jæren Birøkterlag, Antony Jackson.

Leder i Jæren Birøkterlag, Antony Jackson, mener kunstnerne gir nye, interessante innfallsvinkler til bier og birøkt.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Da når budskapet ut til folk. Kunstnerne har en annen og mer interessant innfallsvinkel til dette enn vi gamle birøktere har, som tankene om biedøden, og betydningen biene har for menneskene.

Kunstnere har ansvar

Briten Louis Masai sprayer store bier på ytterveggen til en av galleribygningene:

–Jeg er opptatt av truede arter generelt, og bruker ofte bier. De appellerer til folk på en spesiell måte.

I Norge går bruken av sprøytemidler ned, og f.eks. har Stavanger kommune sluttet å bruke sprøytemidler for å bekjempe ugress. Slik er det ikke i Storbritannia, sier Masai, som bruker kunstnerskapet sitt til å rope ut om det som opptar ham:

–Det har kunstnere gjort til alle tider.

Gatekunstneren Louis Masai (UK) maler bier på Hå gamle prestegard.

Den britiske gatekunstneren Louis Masai er kjent for sine veggmalerier av truede dyr. Her maler han låveveggen på Hå gamle prestegard.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK