Hopp til innhold

Offshoreselskap skal flytte verdensarven: – Vi kan ikke feile

Tysvær-selskapet Imenco skal få vikingskipene trygt over fra det gamle til det nye vikingtidsmuseet på Bygdøy. Kontrakten er på 70 millioner kroner.

Gokstadskipet

Gokstadskipet fra 800-tallet er et av de tre vikingskipene som skal flyttes til det nye museet på Bygdøy. Det er Norges best bevarte.

Foto: Kulturhistorisk museum, UiO / CC BY-SA 4.0

– Dette er en utfordrende jobb, som setter store krav til oss. Vi kan ikke feile, for da går verdensarv i stykker, sier eier og direktør i Imenco, Geir Egil Østebøvik.

Administrerende direktør i Imenco, Geir Egil Østebøvik.

Administrerende direktør i Imenco, Geir Egil Østebøvik.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

Selskapet har de siste årene har dreid virksomhet bort fra olje og gass, til havvind og havbruk.

Fredag presenterte de nyheten om den unike kontrakten med Statsbygg.

En både ærefull og risikabel oppgave.

– Dette trigger oss. Prosjektet følges med argusøyne over hele verden. Hadde vi ikke vært flinke til å håndtere risiko, hadde vi ikke turt å ta jobben, sier Østebøvik.

Vikingskipene fra Oseberg, Gokstad og Tune er de tre best bevarte vikingskipene i verden.

I 2012 slo en internasjonal risikorapport fast vikinggjenstandene på Bygdøy i Oslo brytes ned, slik de er utstilt i dag.

Derfor skal de flyttes til et nytt museumsbygg, vegg i vegg med der de står i dag.

Illustrasjon av Gokstadskipet plassert i nytt vikingtidsmuseum.

Illustrasjon av Gokstadskipet, plassert i det nye museet.

Foto: AART architects/Statsbygg

Fra boretårn til vikingskip

Teknologiselskapet med rundt 300 ansatte, har hovedkontor i Grinde i Tysvær.

Nå jobber Imenco mest med havvind, havbruk og Forsvaret, men tidligere var virksomheten rettet mot olje og gass.

– Vi har hatt mange flytteprosjekter på dekk, både på plattformer og båter. Flytta boretårn og store, tunge installasjoner. Ikke minst har vi mye erfaring med å instrumentere. Sørge for at vi får vite hver minste bevegelse, temperaturforskjeller osv., sier Østebøvik.

Samarbeidet med Statsbygg starter allerede mandag.

Rune Bringedal er direktør for olje og gass i Imenco.

Direktør for olje og gass i Imenco, Rune Bringedal.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

– Å flytte slike skjøre og flere tonn tunge konstruksjoner krever presisjon og forsiktighet. Vi har ennå ikke hele oppskriften, men skal jobbe oss fram til en optimal løsning, sier direktør for olje og gass i selskapet, Rune Bringedal.

–Hva er mest utfordrende?

–Du får bare ett forsøk, og det må være vellykket. Det krever mer risikovurdering. Dessuten kjenner vi ikke egenskapene til gjenstanden, slik som med andre konstruksjoner.

– Spektakulær nyhet

At vikingskipene skal flyttes av et firma fra nettopp denne delen av landet, gir en ekstra dimensjon til oppdraget.

Forsker Niels Bonde ved Nasjonalmuseet i København kom i 2009 med en teori om at tømmeret til Osebergskipet kommer fra Karmøy.

Sverre Meling jr. er historiker og daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Sverre Meling jr. er daglig leder i Maritimt Forum, avd. Haugalandet og Sunnhordland.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

– Dette er helt fantastisk, for etter all sannsynlighet ble Osebergskipet bygget her i år 820. Så denne kontrakten er en spektakulær nyhet for oss, sier historiker og daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland, Sverre Meling jr.

– Hvor viktige er disse vikingskipene for Norge?

– Jeg vil trekke paralleller til Akropolis i Aten, eller pyramidene i Egypt. Dette er Norges bidrag til verdensarven. Så dette kan ikke gå galt. De kan ikke erstattes.

Illustrasjon av nytt vikingtidsmuseum på Bygdøy i Oslo.

Førsteplassen i arkitektkonkurransen for nytt vikingtidsmuseum ble vunnet av AART architects fra Danmark for bidraget Naust.

Illustrasjon: AART architects/Statsbygg

Kan bli nytt forretningsområde

Imenco håper kontrakten vil åpne nye dører for konsernet, med en årsomsetning på 500–600 millioner kroner.

– Det er begrenset hvor mange vikingskip som skal flyttes, men det finnes mange andre, skjøre konstruksjoner. Sikring og flytting av verneverdige gjenstander kan bli et nytt forretningsområde for oss, sier Østebøvik.

Imenco går umiddelbart i gang med å bygge støttefunksjoner og trene på operasjonen i sine lokaler. Jobben skal være ferdig om vel tre år.

Regjeringen har tidligere lovet 35 millioner kroner til å starte bygging av nytt museum. Totalprisen er estimert til 870 millioner kroner.

Byggestart er i 2022, og planlagt åpning i 2026.