– Dette er en utfordrende jobb, som setter store krav til oss. Vi kan ikke feile, for da går verdensarv i stykker, sier eier og direktør i Imenco, Geir Egil Østebøvik.
Selskapet har de siste årene har dreid virksomhet bort fra olje og gass, til havvind og havbruk.
Fredag presenterte de nyheten om den unike kontrakten med Statsbygg.
En både ærefull og risikabel oppgave.
– Dette trigger oss. Prosjektet følges med argusøyne over hele verden. Hadde vi ikke vært flinke til å håndtere risiko, hadde vi ikke turt å ta jobben, sier Østebøvik.
Vikingskipene fra Oseberg, Gokstad og Tune er de tre best bevarte vikingskipene i verden.
I 2012 slo en internasjonal risikorapport fast vikinggjenstandene på Bygdøy i Oslo brytes ned, slik de er utstilt i dag.
Derfor skal de flyttes til et nytt museumsbygg, vegg i vegg med der de står i dag.
Fra boretårn til vikingskip
Teknologiselskapet med rundt 300 ansatte, har hovedkontor i Grinde i Tysvær.
Nå jobber Imenco mest med havvind, havbruk og Forsvaret, men tidligere var virksomheten rettet mot olje og gass.
– Vi har hatt mange flytteprosjekter på dekk, både på plattformer og båter. Flytta boretårn og store, tunge installasjoner. Ikke minst har vi mye erfaring med å instrumentere. Sørge for at vi får vite hver minste bevegelse, temperaturforskjeller osv., sier Østebøvik.
Samarbeidet med Statsbygg starter allerede mandag.
– Å flytte slike skjøre og flere tonn tunge konstruksjoner krever presisjon og forsiktighet. Vi har ennå ikke hele oppskriften, men skal jobbe oss fram til en optimal løsning, sier direktør for olje og gass i selskapet, Rune Bringedal.
–Hva er mest utfordrende?
–Du får bare ett forsøk, og det må være vellykket. Det krever mer risikovurdering. Dessuten kjenner vi ikke egenskapene til gjenstanden, slik som med andre konstruksjoner.
– Spektakulær nyhet
At vikingskipene skal flyttes av et firma fra nettopp denne delen av landet, gir en ekstra dimensjon til oppdraget.
Forsker Niels Bonde ved Nasjonalmuseet i København kom i 2009 med en teori om at tømmeret til Osebergskipet kommer fra Karmøy.
– Dette er helt fantastisk, for etter all sannsynlighet ble Osebergskipet bygget her i år 820. Så denne kontrakten er en spektakulær nyhet for oss, sier historiker og daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland, Sverre Meling jr.
– Hvor viktige er disse vikingskipene for Norge?
– Jeg vil trekke paralleller til Akropolis i Aten, eller pyramidene i Egypt. Dette er Norges bidrag til verdensarven. Så dette kan ikke gå galt. De kan ikke erstattes.
Kan bli nytt forretningsområde
Imenco håper kontrakten vil åpne nye dører for konsernet, med en årsomsetning på 500–600 millioner kroner.
– Det er begrenset hvor mange vikingskip som skal flyttes, men det finnes mange andre, skjøre konstruksjoner. Sikring og flytting av verneverdige gjenstander kan bli et nytt forretningsområde for oss, sier Østebøvik.
Imenco går umiddelbart i gang med å bygge støttefunksjoner og trene på operasjonen i sine lokaler. Jobben skal være ferdig om vel tre år.
Regjeringen har tidligere lovet 35 millioner kroner til å starte bygging av nytt museum. Totalprisen er estimert til 870 millioner kroner.
Byggestart er i 2022, og planlagt åpning i 2026.