Både i Stavanger, Haugesund og Bryne kan reisende enkelt komme seg til flyplassen med buss. Men i Sandnes, Norges syvende største by, har det vist seg vanskelig å få til et tilsvarende tilbud.
– Det er et behov for dette. Vi har prøvd å få det til tidligere, og føler at tiden er inne for å prøve på nytt, sier Mathias Højsgaard, daglig leder i Boreal Travel AS.
- Les også: Tidenes største bussomlegging
Skal konkurrere på tid
Det siste forsøket var i 2009. Den gang kjørte bussene via Bærheim til både Forus vest og øst, før bussene svingte forbi Exxon Mobil/IKEA, Smarthotell, Kvadrat, Thon Hotell Sandnes og Sandnes sentrum. En reise på en snau halvtime.
På grunn av publikumssvikt ble tilbudet lagt ned etter noen måneder.
– Mange av tilbakemeldingene vi fikk sist var at det tok for lang tid. Derfor skal bussene nå kjøre direkte mellom ruten i Sandnes og flyplassen, sier Højsgaard.
Han tror tidsbruken vil være avgjørende for om folk vil ta i bruk busstilbudet eller ikke.
– Håpet er at vi skal konkurrere på det kritiske tidskriteriet som vanlige mennesker setter høyere og høyere, sier Højsgaard.
- Les også: Er dette framtidas kollektivtransport på Nord-Jæren?
- Les også: Denne bussen manglar sjåfør – og den kjem til Norge
Må fylle setene
Det er Boreal Travel som skal drifte bussene. Tilbudet er kommersielt og faller ikke inn under støtteordninger fra verken staten, fylket eller kommunen. Altså er de nok en gang avhengige av passasjerer og billettsalg for å kunne holde driften i gang.
Mathias Højsgaard, daglig leder i Boreal Travel, påpeker at de også denne gangen er avhengige av å få solgt nok billetter.
– Hvis vi ikke har folk om bord så får vi heller ingen inntekter. Vi hadde som mål å få prisen under en hundrelapp. Det har vi klart, og går ut med en pris for voksne én vei på 95 kroner, sier han.
Fra mandag av skal to minibusser inn i drift på strekningen.
Med direkterute, hyppigere avganger og mindre busser håper Højsgaard at flere vil benytte seg av flybussen fremover.