Mandag startet diplomatkonferansen i FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon IMO. På sakskartet står opprettelsen av et tilleggsfond som skal sikre at regningen for opprenskning etter oljekatastrofer blir fordelt på oljeimportørene og ikke landet som rammes alene.
Fond
IMOs oppgave er å øke sikkerheten til sjøs i tillegg til å hindre forurensning av havet. Det nye milliardfondet kommer i tillegg til eksisterende fond som ble opprettet i 1992. Disse garanterer erstatning på opp til to milliarder kroner. Store ulykker som Prestige utenfor Spania har vist at dette ikke er tilstrekkelig. Forslaget som legges fram denne uken, innebærer at tilleggsfondet skal være tilgjengelig for alle oljeimporterende land som er medlemmer i IMO. Det nye fondet skal være i funksjon fra 1. november.
Ulykker
Risikoen for en større oljekatastrofe langs norskekysten har økt de siste årene. Årsaken er blant annet en mangedobling av antall oljetankere i norske farvann. I løpet av fjoråret ble det registrert 200 oljetankere i trafikk til og fra Russland. Trafikken av russiske tankere i de nordlige havområdene bekymrer Fiskeridepartementet. Oljevernberedskapen er for dårlig i Nord-Norge. Og selv med lenser lett tilgjengelig, er det ikke mulig å forhindre at oljen når strendene dersom en tankbåt havarerer nær kysten. Regjeringen vil utvide territorialgrensen fra fire til 12 nautiske mil, for å få risikotrafikken lenger unna kysten. Dessuten ønsker Fiskeridepartementet at det innføres påbudte seilingsleder i Barentshavet.