Nyskapende festival

20-års jubilanten Maijazz får uhemmet skryt for sin evne til å utvikle jazzmiljøet i Norge.

Helleik Kvinnesland

Daglig leder Helleik Kvinnesland i Maijazz er enig i at festivalen har en litt anne profil enn andre festivaler.

Foto: Marianne Terjesen / NRK

I går kveld åpnet den 20. Maijazz-festivalen i Stavanger Konserthus. Utover i uka blir det konserter med alt fra Jan Garbarek til Odd Norstoga og Salem al Fakir. Festivalen har vokst fra fire konserter i 1989, til 40 konserter i dag, og har så avgjort livets rett i den norske jazzfloraen, mener jazzentusiaster

- De har vist en evne til å skape unike begivenheter. Lage sammensetninger, konstellasjoner av musikere som vi ikke har opplevd før, sier Erling Wicklund som er jazz-anmelder i NRK.

Inspirasjon

En av verdens største jazzgitarister og komponister John Scofield er med på årets Maijazz. Amerikaneren har kommet til Maijazz for å spille med norske musikere og unge studenter i Bjergsted Jazzensemble - Ingvild Rosenberg inkludert.

- Det er en stor inspirasjonskilde også til studentene her. Det er veldig kjekt å få være med på Maijazz. Det har blitt en stor festival.

For Dagbladets Terje Mosnes har de tradisjonsrike konsertene med Stavanger symfoniorkester vært høydepunkter på Maijazz.

- Den type samarbeid er Maijazz helt alene om i Norge. Samarbeid jevnlig med et stort symfoniorkester

Et annet verdensbilde

Portugisiske Maria Joao spilte med Stavanger Symfoniorkester på Maijazz i 2001. Stavangermusiker Frode Gjerstad spilte med symfoniorkesteret i 2003. I år dukker han opp igjen med sitt Circulatione Totale Orchestra, og Erling Wicklund mener at et annet særpreg med Maijazz nettopp er det nyskapende:

- De har staket ut nye retninger for norsk jazz. De har vært et avantgardsentrum og det er de fremdeles. Men de er også flinke til å vise et annet verdensbilde. De har blikket rettet mot Afrika, Sentral-Europa og vi får et annet bilde på hva jazz er enn det konvensjonelle.

Trenden fortsetter også i år, blant andre med Natacha Atlas. Daglig leder Helleik Kvinnesland har ingen problemer med å kjenne seg igjen i beskrivelsene fra karene Wicklund og Mosnes.

- Det stemmer at vi har en litt annen profil. Det ønsker vi å være, spesielt med symfoniorkesteret. De er ikke med i år, men de kommer tilbake. Jeg tror vi har vært med å utvikle jazzmiljøet.

John Scofield

John Scofield er begeistret for å få spille med norske jazzstudenter.

Foto: MaiJazz

Tilbake i øvingslokalene er den amerikanske gitarguruen John Scofield er begeistra for å få spille med norske studenter og profesjonelle på Maijazz.

- Jeg trodde ikke de var studenter. De sa at de var studenter, men de hørtes ut som gode messingblåsere. Jeg spiller vanligvis ikke med storband, så dette er bra.

Så da skulle vel alt ligge til rette for tjue nye år med vårlig jazz i Stavanger.

- De har en retning, og er veldig varierte. Det er det som gjør at festivalen har livets rett, sier Wicklund.