Av Toril Våland og Siri Bjelland Berven
Kjell Pahr-Iversen har lang fartstid i malerkunsten, på evig jakt etter fornyelsen. Etter mange år med ikoner og like mange år med ville vekster fra herbariet er han endelig over i en ny epoke.
- Alt er sårbart, sier Kjell Pahr-Iversen. Foto: Tom Edvindsen
Lag på lag
- Det er ganske voldsomt. Et sånt bilde er ikke glede, pluss glede, pluss glede. Inn under malingen ligger alt en kan tenke seg av fortvilelse, sier Pahr-Iversen.
Det går litervis med oljemaling til å bygge opp Pahr-Iversens univers av lys og farger. Lag på lag, alltid med naturen som inspirasjon. Denne gang sitter svaret i ryggraden.
Utsnitt av maleri som skal opp på veggen på Hå gamle prestegard. Foto: Tom Edvindsen
Vertebra
- Ryggsøylen er det som løper gjennom alt, alt liv på jorden. Der reiser alt opp. Å følge en ryggsøyle opp, opp, opp, opp og samtidig skape interessepunkter opp mot det som er poenget. Alle ideer er sårbare. Alt man gjør er sårbart. Derfor er dette det innerste, lenger inn kommer du ikke.
Vertebra, som betyr ryggrad, er navnet på hans nye serie som får premiere på Hå gamle prestegard. For kunstneren en viktig prøve, før bildene skal til Spania etter sommeren.