NRK Meny
Normal

Ny trasé kan splitte hundrevis av gårdsbruk

Jernbaneverket vurderer å bygge dobbeltsporet på Jærbanen i en helt ny trasé. Dette kan dele opp hundrevis av gårdsbruk midt i Norges matfat.

Gausel stasjon dobbeltsporet

Det arbeides med å forlenge dobbeltsporet på Jærbanen. På bildet bygges utbedres strekningen mellom Stavanger og Sandnes, på Gausel stasjon.

Foto: Øystein Otterdal/NRK

Det nye dobbeltsporet kan bli bygget opptil en kilometer fra dagens toglinje på store deler av strekningen mellom Ganddal og Nærbø.

Dette kan legge beslag på et 30 til 50 meter bredt jordbelte, men det er uklart hvor mange titalls- eller hundretalls gårdsbruk som kan bli delt, skriver Nationen.

Næringslivet har vært tydelig på at de vil ha firefelts motorvei gjennom hele fylket og dobbeltspor til Egersund, med byggestart senest 2021.

Lars Christian Stendal

Lars Christian Stendal i Jernbaneverket varsler at kostnader taler for å bygge fritt fra dagens linje.

Foto: Åge Algerøy / NRK

Det har tidligere vært varsla at bygginga av dobbeltsporet kan starte så tidlig som i 2019.

– Snudd på hodet

Jordvernforeningen i Rogaland krever at planleggingen av dobbeltsporet må stoppe, og ber om konsekvensutredning.

– Dette er i strid med det lokalpolitikerne så for seg da de gikk inn for dobbeltspor. Alle ventet at sporet ville komme like ved dagens spor, der staten alt har løst inn grunn. Forutsetningene er nå snudd helt på hodet. Planleggingen må derfor stoppe, sier Hans Aarsland i Jordvernforeningen til avisen.

NRK har tidligere omtalt saken. Flere bønder på Jæren er opprørt over planene om ny trasé.

Bønder på Jæren

VIL BEHOLDE JORDA SI: Fra venstre: Hans Aarsland, Torbjørn Haugland, Trygve Ødemotland, Åsbjørn Høyland og Øyvind Mjåtveit

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Planer klare i januar

Jernbaneverket regner med å ha klar en anbefaling om trasevalg til Samferdselsdepartementet i løpet av måneden.

– Kostnader og byggetid taler for å bygge fritt fra dagens linje, men konfliktpotensialet blir større, sier strategidirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket til avisen.