– Det er jo gamle ølhaller dette her. De er ganske dype, så det passer ganske godt med 3D-installasjoner her.
Det sier gatekunstner Martin Whatson. Han har ikke malt på veggen, slik han vanligvis gjør. I de gamle ølhallene til Tou bryggeri lager gatekunstnerne på Nuartfestivalen utstilling, og 30-åringen fra Oslo har bygget en kube.
– Det skal liksom være et portrett av meg på utsiden hvor jeg er litt sånn frustrert, og sånn. Jeg holder hendene foran ansiktet.
Han inviterer til en tur inn i kuben.
– Det er kaos da, lag på lag. Det er litt frustrasjon over at alt skal være så grått hele tiden, sier Whatson.
Alle vil ha gatekunst
Men selv om de fleste vegger fortsatt er grå, og selv om mange byer har nulltoleranse mot ulovlig graffiti, brer den lovlige gatekunsten om seg for fullt.
- Les også:
– Det er jo noen som sikkert ikke synes det er så gøy at alt skal bli lovlig. De mener kanskje at man selger seg litt, men jeg tror det er en naturlig fremgang i det. Så lenge ikke alt blir gjort lovlig, så vil det alltid være noen som gjør det ulovlige, mener gatekunstneren.
– Alle vil ha det nå. De ser den økonomiske gevinsten av å ha vakker kunst i gatene.
Nå vil alle byer ha gatekunst, sier Martyn Reed, grunnlegger av Nuart-festivalen.
. Stavanger kommune gir årlig støtte til Nuart, og store selskaper som Avinor og Skagenfondene sponser festivalen for å få gatekunst på veggene sine.Kunstnere skal leke med byen
Reed synes dette er stas, men han mener at gatekunsten er mer enn vakre veggmalerier.
– Denne gangen skal vi ut i gatene. Vi har invitert kunstnere hit bare for å leke seg med byen. Vi aner ikke hva de har tenkt å gjøre, sier han.
- Les også:
Så for å gi gatekunsten og festivalen litt mer brodd, gjøre den mer interessant og uforutsigbar, har han invitert kunstnere til å gjøre såkalte intervensjon eller stunts i sentrum i år, og visstnok vet han ikke helt hva det kommer til å bli.
– Ikke akkurat farlig eller ødeleggende, men kanskje blir det litt mer kontroversielt enn de sedvanlige veggmaleriene, sier Martyn Reed.
Startet med telefaks-utstilling
Sakte, men sikkert har briten bygget opp festivalene Nuart og Numusic, siden han kom til Stavanger i 1995. Det begynte av alle ting med en telefakskunst-utstilling på Café Sting, forteller han.
– Vi hadde ti faksmaskiner på en kafe. Vi inviterte internasjonale kunstnere til å fakse oss kunsten sin, sier Reed.
Faks-kunsten var faktisk en kjempegod idé, som nesten ikke kostet noe, sier Martyn Reed.
– Bryr oss ikke om penger
Siden har han hatt besøk av nymusikk-storheter som Karlheinz Stockhausen og Steve Reich. I år markerer Numusic sitt 15- årsjubileum med å feire norsk disko.
– Det er en slags feiring av norsk elektronisk musikk, eller norsk disko, sier han.
Todd Terje, Lindstrøm og Prince Thomas er blant årets artister, på en av de få musikkfestivalene som har overlevd i Stavanger. Det handler om å sette tæring
etter næring, og ikke la penger styre, skal vi tro Martyn Reed.
– Vi bryr oss ikke om penger, eller det økonomiske. Vårt mål er å gjennomføre arrangementer med elektronisk musikk og få kunst ut i gatene. Det kan du gjøre enten du har tusen kroner eller en million kroner, sier han.