Hopp til innhold

– Boikotten av Risavika virker

Norsk Transportarbeiderforbund mener det er boikotten deres som fører til nedgang i konteinertrafikken i Risavika. Det avviser ledelsen for Risavika Terminal blankt.

Boikott i Risavika

Norsk Transportarbeiderforbund mener det er boikotten deres som fører til nedgang i konteinertrafikken i Risavika.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

– Nedgangen viser at NTFs boikott av Risavika virker. Til sammenligning hadde konteinertrafikken i Kristiansand og Oslo ingen nedgang i fjor, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

Konteinertrafikken over Risavika var 30 prosent lavere i fjor enn året før. Første november startet NTF en boikott av terminalen på bakgrunn av en konflikt med Risavika terminal om tariffavtale for dem som arbeider med lossing og lasting.

Les også: Havnearbeidere demonstrerer for tariffavtale i Risavika

Les også: – Dere kjemper en kamp som står i havn etter havn

Det har også vært gjennomført sympatistreiker i andre norske havner .

Roger Hansen

forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund mener at mange vareeiere ikke tar sjansen på å føre gods til Risavika terminal, men finner andre transportveger for godset sitt.

Foto: Liv Eva Welhaven Løchen / NRK

– Dumper priser på veitransport

Direktør Kurt Ommundsen i Risavika Terminal stiller seg fullstendig uforstående til at nedgangen i konteinertrafikken skulle ha å gjøre med boikotten.

– Den nedgangen som Risavika har opplevd har sammenheng med at det er betydelige mengder gods som går fra sjøen og over til veien, altså motsatt av det som er de nasjonale ambisjonene om å flytte gods fra vei til sjø. Det har sammenheng med at det er kommet inn mer useriøse transportører på veien som dumper priser og gjør at sjøtransporten totalt sett lider under den konkurransen, sier Ommundsen.

Les også: Nordisk støtte til utvidet havneboikott

Han peker på at Risavika Terminal har hatt en total omsetningsøkning på 18 % i 2013.

– Det har altså vært en aktivitetsnedgang på konteinertrafikken med 29%, men vi har hatt en betydelig oppgang på andre aktiviteter, som er mer prosjektrelaterte, som har gitt en vekst på 18%, som er svært godt fornøyde med, sier Ommunsen.

Kurt Ommundsen

Direktør Kurt Ommundsen i Risavika Terminal stiller seg fullstendig uforstående til at nedgangen i konteinertrafikken skulle ha å gjøre med boikotten.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

– Tar ikke sjansen på å føre gods til Risavika

I en artikkel på Transportarbeiderforbundets hjemmeside avviser forbundslederen at nedgangen bare skyldes at terminalen taper trafikk til transport på veiene.

– Vi ser nå at mange vareeiere ikke tar sjansen på å føre gods til Risavika terminal, men finner andre transportveger for godset sitt. Dette er logisk. Risavika terminal har en konflikt med oss, som vi nå ser på hvordan vi skal trappe opp blant annet på internasjonalt nivå. Da er det ikke så rart at vareeierne finner alternative veger å føre fram godset på, sier Hansen.

Transportarbeiderforbundet viser til at nedgangen i Risavika er større enn nedgangen i andre havner, for eksempel i Oslo.

– Det har sammenheng med befolkningstettheten i Oslo, og med det faktum er at det er flere større distributører som har sine sentrallagre i den regionen. Det har medført at Oslo ikke har fått den nedgangensom Risavika har fått, sier direktør Kurt Ommundsen.