– Dette er fryktelig stas, sier Pia Tjelta.
Hun spiller rederfrue i serien, en krønike i åtte episoder om starten på det norske oljeeventyret.
Nå er Tjelta på plass i Cannes, sammen med resten av gjengen som har laget «Lykkeland», med den internasjonale tittelen «State of Happiness».
Tirsdag ettermiddag ble de to første episodene vist for et internasjonalt publikum. Onsdag kveld blir det avgjort om NRK-serien vinner pris.
– Det var full applaus fra et nådeløst publikum her i Cannes, sier NRKs prosjektredaktør, Tone C. Rønning, etter visningen.
Regissør: – Viktig
130 tv-serier var påmeldt i konkurransen, og «Lykkeland» er i et eksklusivt selskap på ti serier som ble plukket ut til hovedkonkurransen under den nye, internasjonale seriefestivalen Cannesseries.
De andre ni seriene er fra USA, Belgia, Tyskland, Israel, Italia, Mexico og Sør-Korea.
Petter Næss har regien sammen med Pål Jackman, og han mener nominasjonen er en knallstart for serien.
– Det er ikke som med et skirenn, at man melder seg på. Man blir jo plukket ut, så dette er stor stas, og svært viktig for videre distribusjon internasjonalt, sier Næss.
Tjelta fikk hjelp av far
«Lykkeland» er en av de dyreste seriene som er laget i Norge noensinne, med et budsjett på rundt 96 millioner kroner, produsert av Maipo Film for NRK.
– Det er ekstremt vakre bilder. Du formelig kjenner lukta av hav, fisk og sjø og furet værbitt, sier skuespilleren, som vokste opp i oljebyen.
Selv om familien hennes ikke har noen direkte tilknytning til «oljå», som man sier i Stavanger, var det likevel hjelp å få hjemmefra under forberedelsene til rollen:
– Far husker jo disse rederfamiliene manuset er inspirert av. Hvordan de sto bak gjerdet og lusket for å se rikingene kjøre ut i de flotte bilene sine. De ble jo sett på som kongelige nærmest, sier Tjelta.
Handler om oss
«Lykkeland» kretser rundt fire unge mennesker, og tre av de unge skuespillerne er fra Stavanger, blant dem Anne Regine Ellingsæter (22).
Hun tror historien fra hjembyen kan vekke interesse også utenfor Norge:
– Med en gang en historie er basert på virkelige hendelser, øker interessen. Se bare serier som «The Crown», uten sammenligning for øvrig.
Regissør Petter Næss mener historien er universell, selv om den foregår lokalt.
Hva som skjer med mennesker og relasjoner når det er utsikt til rikdom og forandring, kan alle sette seg inn i, mener han.
– Dessuten er det viktig å fortelle de unge hvorfor vi er der vi er i dag. Hvorfor vi er et av verdens beste land å bo i.