NRK Meny
Normal

Norges første batteridrevne elbuss i rutetrafikk

I 2021 skal Europas lengste bussvei åpnes i Stavanger. Før det skal flere typer miljøvennlige busser testes ut.

Elbuss i Stavanger

Politikerne i Stavanger klippet i dag snora for den første el-batteribussen som skal gå i ordinær rutetrafikk.

Foto: Pia Hetland / NRK

– Jeg har testet litt nå. Den er veldig kjekk å kjøre, og veldig behagelig. Det er nesten ikke noe lyd. Disse må vi bare få flere av, sier bussjåfør Ahmet Kara.

Han er en av de aller første sjåførene som har fått prøvekjøre de to helelektriske bussene som i dag blir satt inn i ordinær rutetrafikk i Stavanger. Dette er første gang batteridrevne busser prøves ut i ordinær trafikk i Norge.

Koster fire millioner

– Jeg håper og tror at innbyggerne også gleder seg. Dette er fremtidsretta, vi skal gå foran, skape fremtiden, og det skal være gøy å kjøre buss, sier varaordfører i Stavanger, Bjørg Tysdal Moe (KrF).

Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Boreal Transport Norge, som skal eie og drifte bussene, kollektivtransportselskapet Kolumbus og teknologiselskapet Lyse. Prosjektet har også fått støtte av Enova.

Den eneste forskjellen mellom elbussen og en vanlig buss, er at den går på strøm. Den koster mye, nærmere fire millioner, det doble av en vanlig dieselbuss. Men i følge Boreal er miljøgevinsten enorm.

Transportselskapet Boreal med hovedsete i Stavanger er først ute. Den elektriske bussen koster mye, nærmere fire millioner, det doble av en vanlig dieselbuss, men miljøgevinsten er enorm.

ARKIVVIDEO (12.11.14): Boreal er først ute med elbusser på veiene.

Sparer miljøet for CO2

– Det var en veldig fin tur. Bussen var stille og behagelig. Nå får vi testa ny teknologi i Rogaland. I 2021 får vi Europas lengste bussvei, og da trenger vi flere busser. Derfor må vi vite hva slags kjøretøyteknologi som er best, og ha testet ut forskjellige typer, sier fylkesordfører Janne Johnsen.

I 2016 skal fylket få tre batteridrevne busser til. Dersom hele bussflåten til Boreal i Sør-Norge ble elektrifisert ville CO2 utslippene gått ned med 17 500 tonn i året.

– Passasjerene vil i første rekke være opptatt av at bussen kommer og går når den skal, men det er også viktig å ha miljøvennlig teknologi, sier Johnsen.

Laster Twitter-innhold