NRK Meny
Normal

Nok et flyselskap legger ned Stavanger-rute

Det islandske flyselskapet Icelandair legger ned ruten sin mellom Stavanger og Reykjavík. – Det er beklagelig, sier lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Leif Anker Lorentzen.

Avgangshallen på Stavanger lufthavn Sola

LEGGER NED: Nok en utenlandsrute fra Stavanger lufthavn forsvinner til neste år. De siste årene har utenlandstilbudet ved flyplassen blitt kraftig redusert.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Ved utgangen av april 2018 legger Icelandair ned ruten mellom Stavanger og Reykjavík. Det bekrefter flyselskapets PR-sjef, Karen Østerbye.

– Vi vurderer løpende de forskjellige rutene vi har i nettverket. Derfor har vi valgt å fokusere på og forberede servicen til Bergen, som er den sterkeste og mest etterspurte destinasjonen etter Oslo, forteller hun.

Selskapet bekrefter samtidig at ruten mellom Trondheim og Reykjavík legges ned. Nedleggelsene skjer til tross for at Icelandair nylig presenterte økende passasjertall på alle sine ruter.

– Enhver svekkelse av rutenettet er beklagelig. Samtidig så ser vi at ruten ikke har vært så etterspurt, som Icelandair la til grunn når den ble opprettet, sier lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Leif Anker Lorentzen.

Icelandair

Snart er det slutt for ruten mellom Stavanger og Reykjavík. Selv om passasjertallet stiger, så velger Icelandair å legge ned ruten.

Foto: www.icelandair.com

Færre utenlandsruter

Utenlandstilbudet på Stavanger lufthavn har blitt kraftig redusert de siste årene. Se bare her:

Etter nedleggelsen av ruten mellom Stavanger og Reykjavík, vil det være litt over 25 utenlandsruter fra Stavanger igjen. Tallet inkluderer både sesongruter og charterruter.

Leif Anker Lorentzen

Lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen synes det er beklagelig at nok en utenlandsrute legger inn årene.

Foto: Erik Waage / NRK

– Det betyr at regionens attraktivitet blir redusert. Nå ser det ut som pilene i næringslivet peker oppover igjen, noe som kan gjøre at flere ruter kommer til, mener Lorentzen.

Bygger ut

Han innrømmer at oljekrisen og et svekket næringsliv slo kraftigere ut, og varte lenger, enn hva lufthavndirektøren hadde trodd.

– De siste par årene har vi hatt et tilbud som er større enn etterspørselen. Derfor har vi fått en avskalling av rutetilbudet, men jeg er overbevist om at flyplassens attraktivitet vil vokse.

Mot slutten av 2018 skal utbyggingen på Stavanger lufthavn stå ferdig. Da vil flyplassen ha en årlig kapasitet på seks millioner passasjerer.

– Det betyr at vi får en terminal klar for å ta imot den trafikken som kommer de neste årene, forteller Lorentzen.

Gjør flere tiltak

Lufthavndirektøren forteller at flyplassledelsen konstant er i kontakt med flyselskaper og andre flyplasser for å se på nye rutemuligheter.

Kø på Sola flyplass

Utbyggingene ved Stavanger lufthavn skal stå ferdig til utgangen av 2018. Lufthavndirektøren tror attraktiviteten ved flyplassen igjen vil vokse.

Foto: Silje Bråstad / NRK

– Vi gjennomfører hyppige møter for å se hva vi kan gjøre sammen. Forhåpentligvis vil det føre til et bedre flytilbud, som også vil gi økt bruk.

I tillegg er det opprettet et «ruteutviklingsforum» for å sikre at regionen har et flyrutetilbud som er tilpasset næringslivets behov. Prosjektet ledes av Greater Stavanger og gjennomføres i samarbeid med Avinor, Statoil, Stavanger og Sola kommune, Region Stavanger og Næringsforeningen i regionen.

– Det håper vi gir utslag i høyere passasjertall som både kan sikre eksisterende ruter og skape nye, avslutter Lorentzen.