Hopp til innhold

Vi bruker ni milliarder i året på skjønnhet

Dagens skjønnhetstrender er langt mer omfattende og pengekrevende enn det har vært tidligere. De nyeste tallene viser at vi bruker ni milliarder i året på frisør og skjønnhetspleie.

GEL

Nordmenn bruker flere milliarder på å se bra ut, og blant annet på satt på gelénegler. Her fra Makeup Art på Kvadrat kjøpesenter i Sandnes.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

Liv Karin Dahle

Liv Karin Dahle bruker omtrent 3.000 kroner i måneden på å fikse neglene og håret, ta fotpleie og aromaterapi.

Foto: Julie Renée Buene / NRK

– Det er viktig å stelle seg for å føle seg vel. Jeg har det godt når jeg investerer i meg selv, sier Liv Karin Dahle.

Hun er innom Makeup Art på Kvadrat kjøpesenter i Sandnes for å få ordnet neglene sine. Hun bruker omtrent 3.000 kroner på skjønnheten i måneden.

– Mer folkelig

I lokalet ved siden av Makeup Art ligger BeWell. Der settes det blant annet permanent sminke og injeksjoner for større lepper og forsinket aldring.

Camilla Fugelli

Camilla Fugelli, daglig leder ved Makeup Art og Bewell.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

– Markedet har endret seg. Det har blitt mer folkelig å ta slike type behandlinger, sier Camilla Fugelli, daglig leder ved Makeup Art og Bewell.

Fugelli tror at kundene hennes gjennomsnittlig bruker rundt 2.000 kroner på skjønnhet i måneden. De har like mange unge som eldre kunder, og det er både menn og kvinner som tar skjønnhetsbehandlinger.

– Folk kompenserer med utseende

Bedrifter som driver med frisering og skjønnhetspleie omsatte for ni milliarder i 2013, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. Det er en vekst på hele 30 prosent siden 2007.

– Trendforskere spådde at dette kom til å skje allerede da vi startet opp i 2008. Argumentet for det var at det var mye turbulens i verdensøkonomien, og at folk tok kontroll over det de kunne ta kontroll over, og det var deres egen helse og utseende, sier Fugelli.

Lill Kjersti Skryten

Lill Kjersti Skryten, psykologspesialist.

Foto: Linn Slåttedal Jacobsen / NRK

Psykologspesialist Lill Kjersti Skryten mener det også er flere faktorer som spiller inn.

– Jeg tror det dreier seg om en slags gruppementalitet, og muligheten man faktisk har til å endre på utseende i dag. Det har blitt mange som spesialiserer seg på det her som man ikke drev med for et par tiår siden, sier Skryten.

Omsetningsstatistikk for frisering og annen skjønnhetspleie

2005

5.3 milliarder

2006

6,2 milliarder

2007

6,8 milliarder

2008

7,2 milliarder

2009

7.5 milliarder

2010

7.8 milliarder

2011

8.1 milliarder

2012

8.5 milliarder

2013

8.7 milliarder

Frykter press

Skryten tror at det har blitt større sosial aksept for å gjøre inngrep for skjønnheten.

– På 70-tallet var det litt uglesett, da var det det naturlige som var i fokus. Nå har det blitt inn å forandre på ting. Det kan til en viss grad være ok at det ikke er stigmatisert. På den andre siden kan det skape et press, sier Skryten.

Daria Bajerska

Daria Bajerska (16) er på Makeup Art for å få lagt på sminke.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

– Det er ganske stort press på å se bra ut, mener 16 år gamle Daria Bajerska.

Hun forteller at hun opplever press fra venner, på skolen og fra media.

– Jeg føler meg mye bedre etter jeg har ordnet meg. Det gir en god selvfølelse, sier Bajerska.