NHO oppfordrer unge å satse på reiseliv

– Reiselivsnæringen i Stavanger har vokst med 10 prosent - bare i sommer, sier administrerende direktør for NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold. Men hun vil ikke kalle reiseliv «den nye olja».

Ålgård skolekorps på Preikestolen

Det blir folksomt på Preikestolen når været er fint.

Foto: Ole Omland

– Reiselivsbransjen er den bransjen som har høyest sysselsettingsvekst og er den bransjen som er mest preget av optimisme.

Det var budskapet til studentene fra Kristin Krohn Devold, administrerende direktør for NHO Reiseliv, da hun besøkte Universitetet i Stavanger på karrieredagen for reiselivsbransjen. I år var det flere søkere per studieplass til hotelledelse enn petroleumsfag ved UiS, og Krohn Devold mener det skyldes at ungdommen følger samfunnsutviklingen.

Kristin Krohn Devold

Administrerende direktør for NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, på UiS idag.

Foto: Arild Eskeland

– Olja er «lettjente penger». Reiseliv er et mer hardtarbeidende produkt. Mindre lønn, men det er trygge, morsomme arbeidsplasser - og kanskje er dette det viktigste. Hvis du er en ungdom som har lyst på tidlig ansvar i en artig bransje er det ingen grunn til å velge noe annet.

LES OGSÅ: Reiselivet mener bunnen er nådd i Stavanger

Unge ledere

Krohn Devold vil lokke studentene med statistikk. Ifølge NHO har Stavanger hatt en vekst i reiselivsnæringen på ti prosent i sommermånedene. Og i motsetning til mange andre bransjer, er dette er en næring der det satses på unge.

– 1 av 3 som jobber i reiselivet er under 24 år. Før ble det sett på som noe negativt, men nå er det positivt fordi de har andre kunnskaper. For eksempel kan de mye om teknologi som teknologi på mobilen vår og sosiale medier, sier NHO Reiseliv-direktøren.

Hun tror økt satsing på reiseliv vil være positivt for oljekriserammede Stavanger.

LES OGSÅ: Jakten på «den nye olja»

Ensidig

– Stavanger har opplevd hvordan det er å være ensidig dominert av ei næring. Alle byer trenger mer enn et bein å stå på. Tide for å satse på en næring er forbi, reiseliv er den næringen som trengs i alle byer, sier Krohn Devold.

– Kan man kalle næringen «den nye olja»?

– Jeg liker heller å kalle næringa for «det grønne gullet». At det er flere som søker hotell enn petroleum er en seier for oss. Jeg tror unge er opptatt av å følge med på samfunnsutviklingen og ikke følge etter foreldrene, sier Krohn Devold.
– Det er fortsatt anstrengt for mange hoteller i stavanger, og mye kapasitet. Men det er også mye potensiale.

LES OGSÅ: Innovasjon Norge ber Norge satse på seks næringer i fremtiden

Viktig budskap

Optimismen var tydelig også blandt studentene. Kim-Roger Andersen, som studerer hotelledelse ved UiS, er enig i at reiseliv er en viktig satsingsnæring for framtiden.

– Dette er et viktig budskap Kristin Krohn Devold å få ut. Studentene trenger dette her, sier han.

– Vi har aldri sett så mye turister som i år. Det trengs kompente folk, og derfor synes jeg det er viktig at folk tar en sånn utdanning.