Hopp til innhold

Nettfirma klaget inn 300 saker på ett år

Sandnes forliksråd har aldri opplevd liknende. 14 av sakene har havnet i Jæren tingrett.

Jæren tingrett i Sandnes

I perioden 2013 til 2015 har 14 av klagene havnet i Jæren tingrett i Sandnes.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Gul International er firmaet som på ett år har klaget inn 300 bedrifter til Sandnes forliksråd.

– Vi har aldri vært borti så mange saker fra en klager før, sier Martin Haugseng, som er leder i Sandnes forliksråd.

Klager driver en nettbasert bedriftsopplysninstjeneste hvor det er mulig som abonnent å få lagt inn profilerte opplysninger om sin virksomhet. Tjenesten blir solgt ved telefonsalg.

Tidligere denne uken fortalte NRK om Klepp kommune, som er plaget av telefonselgere som henvender seg til de ansatte for å selge nettbaserte katalogtjenester til flere tusen kroner.

14 saker i retten

I perioden 2013 til 2015 har 14 av klagene havnet i Jæren tingrett i Sandnes der Gul International har vunnet syv, tapt fem og inngått to forlik.

Det som går igjen i saksdokumentene er at selskapet inngår en femårs avtale med sine bedriftskunder. Denne avtalen blir automatisk forlenget, hvis man ikke sier den opp 30 dager før fornying.

Informasjonen om dette står kun på den første fakturaen som sendes ut, og en gjenganger er at folk ikke får sagt opp avtalen før firmaet har sendt ut regning for en ny periode.

Føler seg lurt

Dermed føler bedriftene seg lurt, fordi det er vanskelig å huske avtalen som ble inngått for fem år siden.

– Dette er et resultat av manglende betalingsvilje blant norske foretak. Vi prøver å få inn det folk skylder, sier Even Jakob Jordal, som driver og eier Gul International.

– Dere har klaget inn 300 saker til Sandnes forliksråd. Sier ikke dette noe om metodene dere bruker?

– Nei, vi har 85.000 bedrifter som kunder. Prosentvis er ikke det snakk om de store summene, sier Jordal.

Prøver ut saker i retten

– Vi har valgt å gå rettens vei for å få hjelp til hvilke saker vi kan gå videre med. Det handler om hvilket grunnlag betalingsnekten har.

Men som regel stopper sakene hos forliksrådet.

– De fleste betaler når saken havner i forliksrådet, sier han.

Dette bekrefter Martin Haugseng, som er leder i Sandnes forliksråd.

– Enten betaler de før saken kommer opp til forliksrådet, eller så møter de ikke opp. Da får de en fraværsdom som går til motpartens favør, sier han.

Årsaken til at ikke alle møter opp er at bedriftskundene er fra hele Norge.

– En bedrift fra Nord-Norge tar seg gjerne ikke råd til å dra til Sandnes for en konflikt om noen få tusen kroner. Da betaler folk heller, sier Haugseng.