NRK Meny
Normal

Nest tryggest å sykle i Stavanger

Over halvparten av syklistene i Stavangerområdet føler seg trygge i trafikken, men bilistene mener ikke det samme.

Roy Bostrøm

Utenom Trondheim er det i Stavanger syklistene føler seg tryggest i trafikken (illustrasjonsfoto)

Foto: Mari Reisjå / NRK

I en undersøkelse gjort av TNS Gallup for NAF kommer Stavangerregionen på en andreplass når det gjelder trafikksikkerhet for syklister. Likevel er det langt igjen før syklistene føler seg trygge.

Bilistene mest utrygg på sykkel

Stig skjøstad, NAF

Stig skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Foto: Erik Norrud (NAF)

51 prosent av syklistene i Stavangerregionen svarte at de mener det er trygt å sykle i byområdet. blant bilistene derimot, var det kun 38 prosent som følte at syklistene var trygge.

– Utryggheten tyder på at infrastrukturen er for dårlig i byene. Det er for lite sammenhengende sykkelveier, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Hos alle de største byene i landet gikk dette igjen, at syklistene oppgir høyere skår på trygghet enn bilistene.

– Disse tallene er jo ikke bra. Regjeringen har et mål om å få flere opp på sykkelen, og da er de viktigste de som i dag kjører bil. Hvis de tenker at det å sykle er mer utrygt enn det faktisk er, så blir det vanskeligere å få dem til å la bilen stå, sier Skjøstad.

Skjøstad viser til andre byer der det er blitt satset mye mer på infrastrukturen for syklister, som København i Danmark, og sier det skal gå an.

– En del steder i Norge, som Stavanger, kan du gjennomføre hverdagsreisene på sykkel nesten hele året, sier han.

Med inn i valgkampen

"Trafikksikkerhet for syklister i storbyene" er en del av en stor befolkningsundersøkelse NAF har fått gjennomført, for å se hva som kan gjøres for at norske trafikanters hverdagsreiser kan bli mer effektive, trygge og miljøvennlige.

– Disse resultatene vil vi ta med oss aktivt inn i valgkampen, for å vise politikerne hva sittende, og kommende regjeringer bør satse på ved en storsatsing på sykkelveien i og rundt de største byene, sier Skjøstad.

– Poenget med undersøkelsen er å få svar på hva en skal gjøre for å få med mest mulig effektiv og miljøvennlig hverdag, forteller Skjøstad.

Trondheim skåret høyest i undersøkelsen, der 59 prosent av alle syklistene følte seg trygg i trafikken.

I Bergen og Oslo er det kun én av ti bilister som følte at syklistene er trygge, ifølge denne undersøkelsen. Målet til regjeringen er at en forventet trafikkvekst skal tas med blant annet sykkel.

– Med slike tall er veien lang å gå før vi får bilistene der ute opp på sykkelsetet, sier Skjøstad.