Regjeringen sender nå ut på høring et nytt regelverk som gjør det mulig for byene å innføre rushtidsavgift. Det betyr at det kan bli dyrere å kjøre bil i rushtiden, og billigere på andre tider av døgnet.
– Vi vil gi byene lokale verktøy som gjør at de kan sikre bedre fremkommelighet, et bedre miljø og redusere de kødannelsene vi ser i dag, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
Men de store byene er ikke interessert. Hverken Stavanger, Oslo eller Bergen vil innføre avgiften.
- Bilistene er straffet hardt nok
- Vi ser på rushtidsavgiften som en lite sosial ordning. Den rammer de som må kjøre i rushtiden for å levere barn i barnehager, skoler og sfo. Vi ønsker at staten skal stille opp med penger til veiutbygging og kollektivtiltak, og ikke straffe bilistene hardere enn de er. Bilistene er straffet hardt nok, sier ordfører i Stavanger Leif Johan Sevland.
Sevland mener staten må ta på seg ansvaret for å få bedre flyt i rushtiden. Ved blant annet å bruke mer penger på kollektivtrafikk og utbygging av sykkelveier.
- Folk er smarte. Er kollektivtilbudet godt nok vil de bruke det, siet Sevland.
Haugesund har ikke bestemt om de vil innføre rushtidsavgift, ifølge fungerende ordfører Sven Olsen.
Les også:
Ikke tvang
I Stockholm har de gode erfaringer med dette. Der har biltrafikken gått ned med 20 prosent i rushtida. For samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er det ikke aktuelt å bruke tvang.
– Vi vil heller ha belønning fremfor tvang. Det betyr at her kan det være statlige midler å hente.
Les også: