Hopp til innhold

Nasjonal transportplan - Rogaland

  • Sparer opp mot 30 milliarder

    Nye Veier AS anslår at de kan kutte kostnadene for E39 mellom Lyngdal og Ålgård med 20 prosent. – For hele porteføljen er det en besparelse på opp mot 30 milliarder kroner. Det er gledelig, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp).

  • Kan stå ferdig før 2030

    Nye Veier AS, som har ansvar for å bygge E39 fra Lyngdal til Ålgård, skisserer at de kan gjennomføre porteføljen sin innen 2030. – Det er altså nesten åtte år raskere enn tidligere antatt, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp).

  • LEGGER PRESS PÅ POLITIKERNE:

    Fagetatenes forslag til NTP forutsetter høy investeringsramme for at dobbelsporet på Jærbanen, Transportkorridor Vest og fire felt til Ålgård skal kunne realiseres innen 2029. – Vi forventer at regjeringen og Stortinget følger opp og sikrer en finansiering som muliggjør dette. Noe annet vil være en gedigen skuffelse, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

    Harald Minge
    Foto: Ole Andreas Bø / NRK
Dette betyr forslaget til ny Nasjonal transportplan for rogalendingene.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mottar mandag 29. februar "Grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan 2018 - 2029", fra Kystverket, Statens vegvesen, Jernbaneverket og Avinor AS.