Hopp til innhold

Her snakker han reiseregninga inn på klokka si

Oljekrisen gir rekordstor interesse for bedriftssatsing i utlandet. Jarl-Gunnar Lier tror reiseregningsappen hans kan nå langt.

Jarl-Gunnar Liers bedrift på Ålgård har utvikla et nytt system for å føre reiseregninger på en enklere måte. Nå vil han lansere den i utlandet.

VIDEO: Jarl-Gunnar Lier demonstrerer reiseregningssystemet for NRK. Han vil ut i verden, og reklamefilmen er allerede klar.

Jarl-Gunnar Lier

Jarl-Gunnar Lier.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Jeg gadd ikke lenger spare på kvitteringer. Jeg ville komme hjem til ei ferdig utfylt reiseregning, sier Jarl-Gunnar Lier.

Firmaet hans, Travel Text, er basert på Ålgård i Rogaland. På vei ut av drosja leser han inn beløpet han brukte i klokka han har rundt håndleddet – en av flere måter å bruke reiseregningsløsninga på.

– Vi har et såpass bra produkt at det har et enormt internasjonalt potensial, mener Lier – som er i godt selskap.

Venteliste for plass på internasjonal dag

Torsdag samla Innovasjon Norge både Travel Text og en rekke andre rogalandsbedrifter for å snakke om hvordan de kan lykkes utenfor landets grenser. Oljeprisen stuper, boligmarkedet er iskaldt og Rogaland gikk på få måneder fra lav til høy arbeidsledighet.

I dette klimaet var interessen for arrangementet så stor at 25 bedrifter sto på venteliste. 100 fikk plass.

Hilde Hukkelberg, leder for Innovasjon Norge London

Hilde Hukkelberg i Innovasjon Norge.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Bedrifter i regionen har svært gode forutsetninger for å lykkes i utlandet, mener Hilde Hukkelberg, som er Europa-kontakt i Innovasjon Norge.

– Vi veit mye om trendene i andre land, og hva det er lurt å satse på nå, sier Hukkelberg.

Ifølge henne er det særlig to trender som det lønner seg å være kreative innenfor. Den ene er digitalisering. Det andre er bærekraft, spesielt innenfor energi.

Jarl-Gunnar Lier og Travel Text reiseregning

Jarl-Gunnar Lier demonstrerer reiseregningsløsninga Travel Text.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– I regionen er det både kapital og vilje. Det er den rette kombinasjonen for å kunne konkurrere med de beste, mener Hukkelberg.

Har reklamefilmen klar

Med de rette kontaktene, gode ideer og smarte løsninger kan bedrifter som lille Travel Text fra Ålgård fort gjøre det godt internasjonalt, mener i alle fall Jarl-Gunnar Lier sjøl. Reklamefilmen er allerede i boks. Produsenten bor i Los Angeles, USA, men kommer fra samme sted som Lier.

«The sky is the limit», mener han.

– Da Instagram blei solgt for 13 milliarder, hadde de vel 13 ansatte, sier han.

Foreløpig er Travel Text fire.