Hopp til innhold

NAF mener piggdekkavgift er løftebrud

Norsk Automobilforbund viser til at piggfrikampanjen i Stavanger nærmer seg målet på en piggfriandel på nitti prosent. Ap mener piggdekkavgift trengs for å bedre luftkvaliteten.

Piggdekk

Norsk Automobilforbund viser til at piggfrikampanjen i Stavanger nærmer seg målet på en piggfriandel på nitti prosent. Ap mener piggdekkavgift trengs for å bedre luftkvaliteten.

Foto: Leserbilde

– For tre år siden vedtok politikerne i Stavanger at de skulle starte piggfrikampanjen. Nå har vi hatt tre år med betydelig fremgang. Vi er i ferd med å nå målet. Da må en ikke bryte løftet ved å piske de siste.

Thor Jåsund

Thor Jåsund i NAF Stavanger mener piggdekkavgift er løftebrudd mot trafikantene

Foto: Kristoffer Møllevik / NRK

Det mener Tor Jåsund som er leder i politisk komite for Norges Automobil-Forbund (NAF) Stavanger og omegn.

Hvorfor skal politikerne velge å piske folk etter at vi har gjort det vi skal?

Thor B. Jåsund, NAF Stavanger

Piggfri-kampanjen i Stavanger-distriktet de siste årene har ført til at piggfriandelen har økt kraftig, og at den nå ligger på over 80 prosent i Stavanger.

Tallene i fjor var slik:

Andel piggfrie biler på Nord-Jæren i 2014

Stavanger

Sola

Forus

Sandnes

Samlet

Piggfriandel i 2015

82,4

81,5

75,3

66,8

79,3

Året før, i 2014, var piggfriandelen 74,0 prosent.

1200 kroner per sesong

Dersom piggdekkavgiften blir innført som forslagsstillerne ønsker fra 1. oktober i år, må de som vil fortsette å kjøre med piggdekk ut med 1200 kroner per sesong. Du kan og betale 400 kroner for en måned eller 30 kroner for en dag.

Avgiftene dobles for kjøretøyer over 3 500 kilo. Avgiftene kreves inn ved at bilistene kjøper oblater i automater eller betaler elektronisk.

Dette er satsene som var foreslått da saken var oppe til behandling i fjor, og det vil trolig være de samme satsene som blir foreslått når saken kommer i bystyret på nytt 29. februar.

– Vi har gjort det vi skulle

Målet er at 90 prosent av bilene i distriktet skal kjøre med piggfrie dekk. Målingene for 2016 foregår akkurat nå, og resultatene er så langt ikke kjent.

– Vi har ikke fått tallene for denne sesongen ennå. Vegvesenet er i ferd med å telle, og jeg har håp om vi når målet for kampanjen. Hvorfor skal politikerne velge å piske folk etter at vi har gjort det vi skal, spør Jåsund.

Kampanjen er et samarbeid mellom Stavanger kommune, Randaberg kommune, Sandnes kommune, Statens vegvesen og NAF.

– Ikke bruk for piggdekk i Stavanger

NAF reagerer på at det nå er Stavanger kommune som alene vil innføre piggdekkavgift. Stavanger er den kommunen på Nord Jæren som er klart nærmest å nå nå målet om 90 prosent piggfriandel.

Jeg har bodd her i snart tretti år, og har vel knapt en dag hatt bruk for piggdekk i Stavanger.

Arnt H. Steinbakk, Arbeiderpartiet i Stavanger

Arnt Heikki Steinbakk (Ap) mener piggdekkavgift er nødvendig for å fortgang i bedring av luftkvaliteten i Stavanger.

Bjelland på pressekonferanse

Det er Arbeiderpartiet som står bak forslaget om piggdekkavgift. Arnt Heikki Steinbakk (til høyre) sammen med Cecilie Bjelland og Ståle Johan Knudsen.

Foto: Ole Andreas Bø

– Det er ikke å straffe folk, men det er jo samtidig en motivasjon til å gå over til piggfrie dekk. Jeg vet ikke om NAF kan dokumentere behovet for bruk av piggdekk i Stavanger. Jeg har bodd her i snart tretti år, og har vel knapt en dag hatt bruk for piggdekk i Stavanger, sier Steinbakk.

Han sier at for Arbeiderpartiet er folks helse det viktigste.

– De siste målingene i vinter viser at til tross for at piggdekkandelen går ned, så er det fortsatt foruroligende høye verdier som kan være helseskadelige for beboerne i byen, sier Steinbakk.