Hopp til innhold

Nesten hver tiende elev har spesialbehov

Antall elever som får spesialundervisning har økt med 30 prosent de siste årene. Kunnskapsløftet kan være forklaringen, mener Norsk lektorlag.

Skoleelever

Svært mange elever får spesialundervisning etter Kunnskapsløftet. Kanskje var den ikke vellykket, mener Norsk Lektorlag.

Foto: Scanpix / Scanpix

På landsbasis får rundt 50.000 skoleelever spesialundervisning. Siden Kunnskapsløftet ble innført i 2006 har det vært en kraftig økning – 30 prosent – i antallet.

Tanken om at «det ordner seg nok» har fått dominere i litt for sterk grad.

Torill Aursland, leder i Norsk Lektorlag i Rogaland

I dag er rundt ni prosent av elevene i grunnskolen spesialelever. Bare i Stavanger har nesten 200 elever fått tilbud om slik undervisning hittil i år.

– Med kunnskapsløftet ble det innført kompetansemål på de forskjellige trinnene i skolen. Når lærerne ser at elevene ikke oppnår disse kompetansemålene, ser de også behov for spesialundervisning, sier Lillian Fitjar, seksjonsleder for den pedagogisk-psykologiske tjenesten i kommunen.

Spesialundervisning henger sammen med skolekutt

Fylkesleder i Norsk Lektorlag i Rogaland, Torill Aursland, er ikke sikker på om Kunnskapsløftet har virket slik det skulle.

– Det kan være at den reformen ikke har vært vellykket, at den ikke har vært presis nok, mener hun.

Denne uken ble det klart at den voldsomme økningen i antall spesialelever har gjort sitt til at kuttene i stavangerskolen har blitt større enn tidligere varslet.

– Forskjeller skal skjules

Politikerne har senere snudd og gitt mer penger, men dette sikker dypere, tror Aursland. Hun er redd skoleverket er for forsiktig med å stille krav til elevene tidlig.

– Den elev-vennlige tankegangen som har styrt norsk skolepolitikk har hatt til hensikt at forskjeller mellom elever skal skjules eller kamufleres så lenge som mulig.

– Tanken om at «det ordner seg nok» har fått dominere i litt for sterk grad, mener hun.

Skolesjef i Stavanger, Eli Gundersen, sier at kommunen selvfølgelig skal gi et tilbud til de elevene som trenger spesialundervisning, og at de nå skal se på ressursdisponeringen og lærerkompetansen i kommunen.