Stadig flere museer vil at vi skal bruke mobiltelefonene våre når vi besøker utstillingene.
Hensikten er å lokke publikum med opplevelser som det hadde vært vanskelig å få til på andre måter.
Formidler Ørjan Zazzera Johansen ved Jærmuseet åpner døra til forfatter Arne Garborgs barndomshjem, Garborgheimen utenfor Bryne.
– Da kan det hende det er en QR-kode på døren, og da vil den kanskje på film gått opp, slik at man fikk et innblikk i hvordan der er på innsiden, sier Johansen.
- LES OGSÅ:
Lokker med videosnutter
Om et års tid kommer en digital Garborgløype i og rundt dikterens to hjem på Jæren, Garborgheimen og sommerstua i Knudaheio.
– Det betyr at man kan treffe Arne Garborg for eksempel inne eller utenfor Garborgheimen, eller man kan få se en scene fra Fred eller kanskje man får høre en sang, forklarer han.
Målet er å lokke publikum til å jakte på 60 til 70 punkter der de kan lese av QR-koder med mobiltelefonene sine. Disse små firkanta grafiske bildene, som i sin tur åpner film- og lydsnutter på skjermen
- LES OGSÅ:
Fler museer satser digitalt
At museene bruker digital informasjon er ikke nytt, men det spesielle med Garborgløypa er det litterære, kunstneriske innholdet, og det at filmene kan sees på nøyaktig samme sted som handlingen foregår.
– Vi har ikke hørt om noen andre som har gjort dette før, sier Johansen.
Ifølge direktør i selskapet KulturIT Lewi Nordby, er det stadig flere som tar i bruk denne teknologien. Det museums-eide selskapet leverer nå tjenester til 20 norske museer og flere svenske, som vil formidle via mobiler og nettbrett.
– Det er viktig for museene å følge med på den teknologien som er i samfunnet, og at de er tilgjengelige på de nye plattformene som finnes, sier Nordby.