Mange minoritetsspråklige barn og foreldrene deres besøker KFUK/KFUM sin åpne barnehage i Haugesund. Det gjør også Margareta Delu fra Romania og datteren Emma (1 år), som trives i den åpne barnehagen. Men det viktigste for dem er å ta vare på tiden sammen.
– Det er nå båndet mellom oss knyttes. Jeg vil også amme henne en stund til. Dessuten er det viktig at hun lærer morsmålet sitt, sier Delu.
Starter massiv rekruttering
Ett av fem minoritetsspråklige barn i alderen 1–5 år går ikke i barnehage, ifølge SSB. Det har vært en økning i antallet som velger barnehage, men regjeringen er likevel ikke fornøyd. Nå vil den drive oppsøkende rekruttering, i tillegg til informasjonsarbeid.
22 kommuner med mange barn utenfor barnehage kan nå få til sammen 20 millioner kroner til å drive dette arbeidet. Haugesund er en av dem.
– Det er viktig å starte i barnehage tidlig for å få et godt utviklet språk. Da vil også barna være mer forberedt når de begynner på skolen, sier varaordfører i Haugesund, May Britt Vihovde (V).
– Skal de tvinges inn i barnehager?
– Nei, dette skal være frivillig. Men jeg tror at mange ikke vet nok om hvilke ordninger som finnes, sier Vihovde.
LES OGSÅ: Får ofte høre at vi ikke er norske nok
Åpen barnehage – en døråpner
I sitt rekrutteringsarbeid ønsker regjeringen å ha hjemmebesøk hos familier, eller møte dem på den lokale helsestasjonen. I tillegg mener de at åpne barnehager er en god arena. Den kan fungere som en døråpner til samfunnet.
Leder for den åpne barnehagen i Haugesund, Anna Margrethe Ydstebø, mener det er viktig at alle får velge hva som er best for dem.
– Mange har behov for å ha et tett bånd til barna sine. Dessuten får de jo lært hjertespråket sitt. Det synes vi også er viktig, sier Ydstebø.
Barnehagen har også norskopplæring på programmet én dag i uka.
Ingen fasit
Førsteamanuensis Magnhild Selås ved Høgskulen på Vestlandet forsker på språk i flerkulturelle barnehager.
Hun mener det er viktig at barn lærer et grunnspråk før de lærer språk nummer to.
– Det finnes derimot ingen fasit på hvor tidlig barna bør lære språk nummer to. Dessuten er det ingen garanti for hvor mye barnet vil lære i barnehagen, sier Selås.
LES OGSÅ: Samfunnet er i ferd med å anerkjenne styrken av å være flerspråklig