Hopp til innhold

Nå kan det bli datokjøring

Nå er det klart. Blir det kaldt og stille vær, så kan det bli innført datokjøring i Stavanger sentrum.

Video Nå kan det bli datokjøring

Passasjen fra Stavanger sentrum, fordi Kannik og ut på motorveien er som regel tettpakket i rushtiden. I perioder med lav luftgjennomstrømning kan dette gi dårlig luftkvalitet.

Formannskapet i Stavanger gikk i går inn for at det kan innføres datokjøring i sentrum av byen, dersom det blir perioder med kaldt og stille vær i månedene fremover. Og det er politikerne i Formannskapet, som skal ta avgjørelsen.

Nå kan politikerne reagere på kort varsel med tiltak.

Kåre Reiten

Kåre Reiten (H) er leder for kommunalstyret for levekår i Stavanger.

Foto: Eirin Larsen / NRK

– Det som viste seg å ha en viss effekt i Bergen er partalls- og oddetallskjøring, sier leder i levekårsutvalget, Kåre Reiten fra Høyre.

Varsles gjennom radio og internett

Med andre ord kan innbyggerne, gjennom radio og internett få beskjed kvelden før eller på morgenen om at kun biler partall som siste siffer på bilskiltet, kan kjøre gjennom sentrum den dagen. Det er formannskapet som skal ta den avgjørelsen, etter råd fra et regionalt fagutvalg.

– Dette må skje raskt. Man kan ikke bruke lang tid på det, for plutselig er situasjonen mer, og den kan være her om 14 dager, sier Reiten.

Ville åpne opp gater på Våland

Tore B. Kallevig

Tore B. Kallevig er gruppeleder for Stavanger Frp.

Foto: Marius Vervik / Frp

Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet mente også at en måtte vurdere å åpne opp stengte veier og gater i sentrum, for å spre trafikken. Det gikk ikke gjennom.

– Det er jo det vi ser i Kannik, spesielt på kalde vinterdager. At ved å kanalisere alt gjennom de samme kryssene får vi høy lokal forurensning, og da må vi jo åpne opp, for folk må jo komme seg på jobb, sier gruppeleder for Stavanger Frp, Tore B. Kallevig.

– Dette er en handlingsplan for å få bukt med en akutt lokal forurensningssituasjon. Alternativet vil være at folk ikke kommer seg på jobb den dagen, sier Kallevig.

I tillegg skal det også kjøpes inn flere, og nye målere, for å kunne ha skikkelig oversikt over utslippene av forurensning fra bilene i sentrum av Stavanger.