Hopp til innhold

– Enten du er mann eller kvinne føler du deg inkludert

Stavanger Oilers har en publikumsoppslutning i særklasse. Ishockeyklubben har for lengst passert de fleste fotballklubbene i Norge.

Publikum Oilers

Folk med både kort og lang reisevei til kampene, kvinner, menn, barn, unge og eldre på kampene bidrar til at Stavanger Oilers styrer mot publikumstall mange idrettsklubber kan drømme om.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Hvis vi fortsetter å selge 4000 billetter i snitt per kamp, selger vi over 120.000 billetter totalt denne sesongen, sier Oilers-direktør Pål H. Higson.

Jeg blir nesten litt rørt når jeg hører denne entusiasmen.

Styreleder i Oilers, Tore Christiansen

Det er mer enn de fleste fotballklubbene i Norge, og langt mer enn Oilers' fotballnaboer i Rogaland. 120.000 billetter er nesten 50.000 flere enn de som så FK Haugesund-kamper denne sesongen (76.000).

Sandnes Ulf hadde totalt 47.000 tilskuere, mens Viking hadde litt flere enn det Oilers ser ut til å ende på – 145.000.

Reiser fra hele fylket

I Stavanger er ikke hockey lenger en sport forbeholdt menn med hår på brystet og sterk trang til å slenge ut ukvemsord. På kort tid har Oilers blitt en publikumsmagnet som Gladmatfestivalen i Stavanger – «alle» vil se og bli sett. Både siddiser og folk som må ta flere ferjer for å nå Rogalands største by.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Stavanger Oilers styrer mot publikumstall på over 120.000 denne sesongen, og folk i alle aldre, både kvinner og menn, fra hele fylket, går på ishockeykamp.

VIDEO: Anbjørn Våge fra Erfjord og Rune Stangeland fra Forsand har reist langt for å gå på ishockeykamp. Våge er fra Erfjord, og så sin første hockeykamp lørdag.

Pål Higson

Pål H. Higson.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi er sju som reiser sammen hver gang, sier Rune Stangeland fra Forsand.

– Det er en kjempehall her. God stemning og skikkelig trykk, sier Anbjørn Våge om sitt første besøk i Oilershallen.

– Skal være gøy enten du er fem eller 70

Klubben har jobbet for å få det slik, ifølge direktør Higson.

– Vi er opptatt av å bygge et underholdningsprodukt, at det ikke bare blir ishockey. Det tror jeg er viktig. Vi appellerer til et bredt publikum, og det skal være gøy å gå her enten du er fem år, kvinne på 70 eller kompisgjeng i 30-årene, mener Pål H. Higson.

Og både kvinner, barn, unge og eldre sitter nå i publikum.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Stavanger Oilers styrer mot publikumstall på over 120.000 denne sesongen, og folk i alle aldre, både kvinner og menn, fra hele fylket, går på ishockeykamp.

VIDEO: Egne familiedager, at det er kjekkere enn fotball og mannens bursdag har lokket disse kvinnene til Oilershallen.

Tore Christiansen etter Oilers-seieren

Oilers-styreleder Tore Christiansen, her med gulldressen han hadde på seg da Oilers ble norgesmestre sist sesong.

Foto: NRK / NRK

– Jeg blir nesten litt rørt når jeg hører denne entusiasmen, sier Oilers-styreleder Tore Christiansen.

«Hockey and heels»

– Enten du er mann eller kvinne føler du deg inkludert når du kommer inn i hallen vår. Det er det vi bevisst legger opp til, og det ser ut til at vi har lyktes sier han.

En skal ikke langt tilbake før «Oilers-menigheten» besto av 500 personer, ifølge styrelederen.

– Nå har den økt til 2500, sier han, men presiserer at klubben setter svært stor pris på supporterklubben Roughnecks, selv om det ikke lenger bare er den harde kjernen som heier frem Stavangers hockeyspillere.

– De er en viktig ingrediens i underholdningen og opplevelsen av å være i hallen, sier Christiansen, som avslører at klubben den kommende vinteren planlegger kamper med nesten bare kvinner på tribunen, under navnet «hockey and heels», og egne kvelder for eldre.