NRK Meny
Normal

Nå blir det billigere med bysykkel

Frem til nå har den elektriske bysykkelen kostet over to hundre kroner dagen. Fra og med 1. mai blir det billigere.

Bysykler Stavanger sentrum.

Du finner bysyklene i Stavanger sentrum, men fram til 1. mai koster det 210 kroner dagen å bruke dem.

Foto: Gunnar Ringen Johansen / NRK

– Vi forventer en kraftig økning nå som sykkelsesongen begynner, sier Stein Racin Grødem, administrerende direktør i Forus Næringspark, initiativtaker til Bysykkelen.

I Oslo bruker over 30 000 bysykkelen. Et årsabonnement i hovedstaden koster 299 kroner. I Stavanger har det, frem til nå, kostet 210 kroner per dag. Som et ledd i å øke bruken av bysykkelen, vil det nå bli billigere.

Dobbel pris av Oslo

Den nye prisen er 399,- for et halvår og 599,- for et år - en pris som fremdeles er dobbelt så dyr som i Oslo.

– I Oslo består bysykkelordningen av tråsykler. I Stavanger er alle syklene elektriske og er derfor noe dyrere, sier Racin Grødem.

Periodebilletten trer i kraft 1. mai.

Bygger ut ordningen

I dag finnes det totalt 36 ladestasjoner i Stavanger og på Forus. Det jobbes med tiltak for å bygge ut systemet med flere sykler, også vanlige tråsykler, og flere stasjoner.

– Vi jobber med å bygge en infrastruktur av ladestasjoner. Etter hvert ser vi for oss et stort nettverk av ladestasjoner som blir veldig fleksibelt. Du kan ta en sykkel, sykle til batteriet er tomt, ta en ny sykkel, sykle til batteriet er tomt, sier han.

Planen er nå å rulle ut flere ladestasjoner i Stavanger, før Sandnes og Ullandhaug følger etter.

Bysykler Stavanger

Lite aktivitet på ladestasjonen ved jernbanestasjonen i Stavanger sentrum.

Foto: Gunnar Ringen Johansen / NRK

Jobber med studenttilbud

I dag er ikke brukeropplevelsen for å kunne sykle fra byen og ut til Universitetet i Stavanger (UiS) god nok. Problemet er den bratte bakken opp til Ullandhaug.

– Vi vil ha på plass en ny og bedre sykkel før vi ruller ut ordningen på Ullandhaug, sier Racin Grødem.

Hvor lang tid vil det ta før det er i orden?

– Helst i går. Men realistisk sett kommer vi ikke til å få det på plass denne sykkelsesongen, sier han.

Ser økning

Til nå har bysyklene gått litt under radaren i Stavanger. Ordningen er fremdeles ganske ny. Samtidig har prosjektleder for Bysykkelen, Randi Markvardsen, sett en gradvis økning den siste tiden.

– Vi vet at dette er nytt. Folk trenger tid til å bli vant til ordningen, men vi ser at det er en endring på gang. Folk er nysgjerrige på dette, sier hun.

Samarbeider med Kolumbus

Bysykkelen har innledet et samarbeid med Kolumbus. Bysykkelen vil inngå som en del av kollektivtilbudet. De mener sykkelen kan hjelpe kundene den siste biten av reisen.

– Vi er opptatt av at tilbudet til våre reisende er så sømløst som mulig, sier Elisabeth Tostensen, markeds- og informasjonsansvarlig i Kolumbus.