– Hun hadde enorme mengder garn. Hun sparte på alt!, sier stavangerkunstneren Elin Melberg mens hun fester garn som var mormoras i samtidskunsten sin.
Verket skal vises på ei utstilling ved Galleri Format i Oslo i april.
Melbergs mormor, Solveig Vik, ble født i 1928. Da hun døde i 2011, arva Melberg garnet hun hadde tatt vare på. Det skulle bli nyttige klesplagg på gården Svines i Strand.
Kan jobbe slik mormor kanskje helst ville
– Hun ønska nok å kunne jobbe mer slik som jeg gjør nå. Derfor er det fint å kunne ta hennes garn, og få lov til å være fri. I dagens samfunn har jeg den friheten, sier Melberg.
Nå er det blitt trendy blant kunstnere å jobbe med håndverk som søm, keramikk og treskjæring. Moten viser seg i norske og utenlandske utstillingslokaler, men også på TV, gjennom programmer som Anno og Symesterskapet.
Alt dette er tegn på en motreaksjon i kunsten, mener ekspertene.
– Vi lever i den postdigitale, postteknologiserte verdenen, samtidig som robotiseringa av for eksempel arbeidslivet går veldig fort, sier Gjertrud Steinsvåg, programansvarlig ved avdeling for kunst og håndverk på Kunsthøgskolen i Oslo.
Restgarn surra rundt tippekupong
Kunsten speiler en større trend, sier Steinsvåg, som også kuraterer utstillinger av kunsthåndverk.
– De verdiene; det nære materialet, det håndlagde og det kortreiste henger veldig tett sammen med verdisettet i kunsthåndverket, mener Steinsvåg.
- LES OGSÅ: Sy-«boom» etter symesterskapet
Hun tror trenden kan bli en døråpner for folk som er skeptiske til samtidskunsten.
Melberg har funnet både garnetiketter og oppskrifter i arvegodset fra mormor. Den ene tekstilskulpturen er snart dekka av garnnøster og trådsneller. En gammel plastpose med fargeprøver er hengt på sammen med restegarn mormor hadde surra rundt en tippekupong.
– Det var sånn de gjorde. For meg er det fint å ta det rett inn i verket, og gi det en høyere kunstnerisk verdi, sier hun.
Gjorde ferdig mormoras makramé
Melberg har også lagd store, fargerike pomponger av garnet, og hun har fullført et makramékjede mormora aldri blei ferdig med.
På et annet verk broderer hun på offwhite silkesateng med tjukk, sort tråd fra mormora. Dette skal vises for publikum på Galleri Format i Oslo neste måned.
Melberg og flere kunstnere med henne har tatt steget inn i kunsthåndverksverdenen den siste tida, og det er mye tekstil, keramikk og treskjæring i kunstgalleriene.
– Mange unge samtidskunstnere jobber med det på en ny måte. De blir vist på museumsinstitusjoner, de blir tatt inn i bra gallerier, de er internasjonalt. Dette har fått en helt ny rolle i samtidskunsten, mener hun.