– Her inne har vi ladestasjon. Dette er det tekniske utstyret vi har med oss. Det lader vi hver natt.
Sykepleier Lene Holgersen tar en kjapp tur innom det tekniske rommer før hun setter seg i bilen. Dette er den nye rutinen i hverdagen til sykepleierne i hjemmetjenesten i Haugesund.
Les også:
Les også:
I bilen slår hun opp den brukeren hun skal besøke.
– Her står det adresse, og at hun har nøkkelboks. Det er veldig grei informasjon, sier Holgersen.
Sparer papir
Mobilen inneholder all informasjon som sykepleierne trenger når de er ute hos brukerne.
– Hvis det er noe spesielt med pasienten, så har kanskje den som har vært der før lagt inn en beskjed. Det kan være alt fra praktiske ting som å hente og ta med utstyr, eller om det er noe spesielt som vi må være bevisste på.
Les også:
Les også:
Det sier Ida Øksnes, som er sykepleierstudent.
Sykepleierne hadde tidligere arbeidslister med seg ut, og de måtte kjøre tilbake til basen for å rapportere. Nå kan de gjøre alt på mobilen. Dermed sparer de miljøet for mer enn 130 000 utskrevne arbeidslister i året. Dessuten vil sykepleierne spare mye tid.
Sparer tid
– Vi sparer tidsbruk på innhenting av informasjon. Da tenker vi rundt tjue minutter i tidsbruk per ansatt per vakt.
Det sier Tone Berntsen Steinsvåg. Hun er enhetsleder for hjemmebaserte tjenester i Haugesund.
Nå legger vi inn hvor lang tid vi har brukt, om det var noe spesielt, skriver vi det. Hvis ikke det er noe, skriver vi OK, og bekreft. Så går vi videre på listen, sier Øksnes.