– Vi har flere ganger prøvd å stenge kontoen, ved å sende melding til vedkommende som publiserer twittermeldingene og kontakte Twitter. Vi har ikke klart å bli kvitt den, sier Frode Myhra Gjerald, ansvarlig redaktør i Sandnesposten.
Den falske kontoen i avisens navn har i tre år postet lenker til Sandnespostens nettartikler. Sandnesposten har på sin side ingen offisiell Twitter-konto.
– Frem til i dag har det ikke vært et stort problem. Nå ser vi dessverre konsekvensen av dette, sier han.
Kritiserer betalingsløsningen
I dag la Twitter-brukeren @Sandnesposten ut følgende beskjed til sine følgere:
– Det er rett og slett en som sitter og publiserer aldeles forkastelige meldinger under vårt navn, sier Myhra Gjerald.
Avisen, som er en del av konsernet Nordsjø Media AS, har nå satt konsernets beste IT-mann på saken.
– Det kan godt bli en anmeldelse ut av dette dersom vi finner ut hvem som står bak, sier Myhra Gjerald.
Uvanlig å misbruke medier
For Runar Skaare Tveiten, rådgiver hos Slettmeg.no, er falske profiler på sosiale medier ikke et ukjent fenomen. At medier blir misbrukt, har han derimot ikke hørt om tidligere.
– Som regel er det privatpersoner som kontakter oss, men vi har også vært borti skoler og bedrifter som har fått falske profiler. Misbruk av medier har jeg aldri hørt om, sier Skaare Tveiten.
Slettmeg.no er en råd- og veiledningstjeneste for folk som opplever å bli krenket på nettet. Hittil i år har de fått 270 henvendelser som går på falske profiler.
– Ulovlig
Skaare Tveiten er ikke i tvil om at personen bak @Sandnesposten befinner seg på feil side av lovverket når han skriver i avisens navn.
– Det er ulovlig å utgi seg for å være andre, uansett om det dreier seg om enkeltpersoner eller aviser. Det er også i strid med Twitters regler, sier han.
Han tror ikke det er vanskelig å fjerne kontoen.
– Twitter har jo ulike skjemaer man kan rapportere på, og dersom det ikke er noen tvil om at personen bak profilen utgir seg for å være avisa, bør det ikke være noe problem å slette kontoen, sier rådgiveren.
– Forbannet
Redaktøren i Sandnesposten setter nå sin lit til at Nordsjø Media klarer å finne synderen.
– Det er ikke bra at denne kontoen har fått leve i tre år, så der må vi ta selvkritikk, sier Myhra Gjerald, som har satt i redaktørstolen siden januar i år.
Han beskriver dagens Twitter-meldinger som en smertefull erfaring.
– Nå er jeg så forbannet at jeg ikke får snakket skikkelig, sier han.