– Det er ekstremt sjokkerende at man kan få en kostnadssprekk på over to milliarder kroner på et prosjekt som allerede koster 11,3 milliarder, sier Mats Danielsen, medlem av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.
Frp-politiker Mats Danielsen ved et buss-skur på Forus.
Foto: Ingvald Nordmark / NRKDen blir enda dyrere
I juni 2014 var prislappen fire milliarder kroner. To år senere var beløpet 9,9 mrd. Riktignok var da bussveien blitt lengre. Så ble prisen 11,3 milliarder i november i fjor. Nå har den sprukket igjen.
- Les også:
Og nå har ikke bussveien blitt noe lenger, men prisen har blitt to milliarder høyere. Det ble gruppelederne i fylkespolitikken informert om i sist uke.
– Men det som er aller mest oppsiktsvekkende er at ikke alle politikerne eller offentligheten har fått denne informasjonen, sier Danielsen.
Her går bussveien.
Foto: Rogaland fylkeskommuneErverv av eiendom
Gruppelederne i fylkeskommunen fikk vite om overskridelsene mandag for en uke siden. Det var fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) som informerte.
– Administrasjonen har bedt om å få ta en kvalitetssjekk av dette beløpet. Det har de regnet på den siste uken og i morgen presenteres de endelige tallene, sier hun.
Etter det NRK erfarer skal kostnadssprekken blant annet skyldes erverv av eiendom langs traseen. Kostnadene skal ha blitt høyere enn tidligere forventet.
- Les også:
– Å planlegge 50 kilometer med bussvei gjennom tre kommuner med tre sentrum, er en ganske komplisert oppgave, sa prosjektleder for bussveien, Vegard Thise, til NRK høsten 2017
Bussveien ble valgt foran bybane i Stavanger.
Foto: Ingvald Nordmark / NRKFungerer dårlig
Det er ikke bare prisen som har vært problemet med bussveien. I høst meldte NRK at bussveien førte til trafikkaos langs deler av traseen.
Spesielt i Hillevågsområdet i Stavanger. Lange køer rundt de lysregulerte rundkjøringene har irritert mange bilister. Systemet langs Nord-Europas lengste busstrasé er ifølge Statens vegvesen alt annet enn enkelt.
Bussveien har ført til lange køer for bilistene
Foto: Ole Andreas Bø / NRK– Løsningen i Hillevåg er god for bussen, den er god for trafikksikkerheten, men den er ikke så god for syklister og andre trafikanter. Og derfor startet vi dette arbeidet, sa Thise.
- Les også:
Arbeidet med bussveien startet for snart ti år siden, og første del av prosjektet var Hillevåg i Stavanger. Strekningen var en pilot, og åpnet for fire år siden. Ferdigstillelsen av hele bussveien er foreløpig satt til 2023.
Fortsatt gjenstår bygging av flere mil med bussvei, og vegvesenet vil nå fikse opp deler av bussveien som allerede er bygget. Kostnadene for dette er ikke medregnet. Og prisen har allerede blitt over tre ganger mer enn det den var for 3,5 år siden.
Mer informasjon blir lagt frem i morgen.
Slik så det ut da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fløy over bussveien i helikopter i valgkampen.
LES OGSÅ: