Hopp til innhold

Miljøvennlig gass må kjøres 1558 kilometer

Fjord Line må kjøre miljøvennlig naturgass 1558 kilometer fra fergeleiet i Risavika til Hirtshals for å fylle tanken.

MS stavangerfjord

NATURGASS: Den nye ferjen fra Norge til Danmark er miljøvennlig og bruker naturgass.

Årsaken er at de ikke får fylle tanken på fergene mens passasjerene er om bord i Norge. Det skriver Aftenbladet.no .

– I et klimaperspektiv er dette ingen god løsning. Poenget med å bruke naturgass på våre passasjerferger er jo å redusere utslippene, sier administrerende direktør i Fjord Line Ingvald Fardal til avisen.

Norsk regelverk tillater ikke at tanken fylles uten at fergen samtidig tømmes for folk. I Danmark, derimot, er dette fullt lovlig. Dermed må cirka 20 prosent av naturgassen, som produseres i Risavika, fraktes til Hirtshals i tankbiler.

16-20 tankbiler kan måtte kjøre hver uke

Når neste ferge settes inn i trafikken om seks måneder blir liggetiden i havn så kort at Fjord Line kan bli nødt til å frakte alt drivstoffet til Danmark. Det betyr 16–20 fullastede tankbiler som kjører 1558 kilometer hver eneste uke.

– Norge burde ligge i forkant og ikke i etterkant når det gjelder å tilpasse regelverket. Men samtidig er vi klar over at vi er pionerer når det gjelder bruken av naturgass på denne typen båter, og da må vi regne med at ikke all infrastruktur er på plass med det samme, sier Fardal til Aftenbladet.no.

Fare for lekkasje og brann

Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har ansvaret for reglene rundt bunkring av flytende naturgass (LNG) på passasjerbåter når bunkringen skjer fra land.

Ifølge sjefingeniør Trond Carlsen er det faren for lekkasjer og branner som er årsaken til at disse båtene i dag ikke kan fylle drivstoff med passasjerer om bord. Flytende LNG holder en temperatur på 160 minusgrader og vil fordampe i samme øyeblikk som den lekker ut.

– I en riktig blanding med luft er gassen brannfarlig. Risikoen for eksplosjon er liten i åpent lende, men brann kan også være en alvorlig hendelse, sier Carlsen.

Jobber med saken

Både Fjord Line og andre rederier har tatt kontakt med DSB i forbindelse med gassutfordringen.

Sjefingeniør Carlsen kan verken si om eller eventuelt når regelverket blir endret.

– Dette er ikke gjort over natten. Vi holder fremdeles på med en generell risikoanalyse som skal ligge på bordet før vi tar stilling til hva som skal gjøres videre, sier han.

Administrerende direktør i Fjord Line Ingvald Fardal er overbevist om at det er mulig å sikre at tankene på passasjerfergen kan fylles på en trygg måte, også med passasjerer om bord.

– Når Sverige og Danmark har fått dette til, må det være mulig for oss også. Men det er viktig at vurderingene som gjøres er grundige. Vi har jobbet målrettet med dette i halvannet år og håper at vi kan slippe kjøringen til Danmark, sier han.