– Folk tror jo vi snart er ferdige. Det ser jo ut som om det bare er å gå på brua.
Det sier Jan Sørheim som er byggeleder i Novaform. Han er godt fornøyd med fremdriften til Midgardsormen.
– Så langt har det gått som forventet. Vi har kommet så langt nå at vi har kontroll på det som har vært kritisk, først og fremst fundamenteringen av broen.
Midgardsormen er tegnet av Asplan Viak. Time kommune har byggherre-ansvaret, Klepp kommune tar ansvaret for vedlikehold. Kostnadsrammen er 15,6 millioner kroner.
Les også:
Broen vil knytte sammen Sandtangen og turstiene på vestsiden med Njåskogen på østsiden. Målet er å gjøre Frøylandsvatnet som turområde enda mer tilgjengelig, og å øke bruken av området.
30 kilometer med spiler
Det er nå det tidkrevende arbeidet starter. For å få broen til å se ut som Midgardsormen, starter nå et tidkrevende arbeid.
– Det skal legges på 30 000 meter spiler med tilsammen 900 spikerslag på den utvendige profilen, forteller Sørheim.
Dessuten skal det innvendige bjelkelaget på plass. Det er meningen at broen skal åpnes i august og byggelederen regner med at tidsplanen holder
Dugnadsløft
– Jeg kommer til å gå forbi broen noen ganger, og da kommer jeg til å kjenne en stolthet.
Det sier Jone Horpestad. Han er økonomiansvarlig i Brynes Vel og er en av dem som i henimot ti år har jobbet med å realisere broen over Frøylandvannet.
Han vokste opp på Thu, lekte ved vannet og drømte om å ta seg over til den andre siden. Nå blir drømmen virkelighet.
– Det har vært et felles dugnadsløft, og vi har klart det, sier Horpestad.
Folkehelse
Både Brynes Vel, mange enkeltpersoner, næringsliv og lokale banker har vært med på dugnaden. 2000 personer har betalt 300 kroner hver for å få navnet sitt skrevet på innsiden av den ferdige broen.
– Dette kommer til å bety så mye for folkehelsen, sier Horpestad.
Brynes Vel har hatt en teller ved inngangen til Sandntangen på Bryne. I løpet av to år, fra mars 2013 til mars 2015, gegisterte den 600 000 passeringer. Nå får alle de som har brukt vestsiden av vannet en rundløype på åtte, ni kilometer å boltre seg i
Det skal bygges gapahuk i Njåskogen på østsiden av broen, og det finnes allerede sykkelløype og et mylder av turveier gjenniom skogen.