NRK Meny
Normal

Mer enn halvparten av billetten er subsidiert

For hver person som tar bussen på Haugalandet, betaler skattebetalerne 23 kroner. Nå håper Kolumbus at nye ruter og billettpriser skal hjelpe.

Buss i Haugesund

De grønne Kolumbus-bussene skal etter planen bli et hyppigere syn i gatene i Haugesund sentrum.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

Andelen som tar buss i Nord-Rogaland har – i likhet med resten av fylket – vært fallende over mange år. I 1993 tok 5,6 prosent buss i Nord-Rogaland. I dag gjør skarve tre prosent dette. På Jæren er andelen mellom 7 og 8 prosent.

Busspassasjerene i nord koster derfor skattebetalerne dyrt. Hver bussbillett er i gjennomsnitt subsidiert med 23 kroner, viser tall NRK har fått tilgang til. Til sammenligning koster en passasjer på Jæren snaue 13 kroner. En vanlig enkeltbillett koster i dag 31 kroner.

– Ingen kultur for å ta buss

Odd Aksland

Odd Aksland, direktør i Kolumbus, vil ha endringer i Nord-Rogaland.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK

– Dette har med geografien å gjøre. Sandnes og Stavanger er mer en storby, der får vi utnyttet bussene på en helt annen måte. Haugesund er jo tett befolket, men der er det ikke kultur for å ta buss på samme måte som her nede, sier Odd Aksland, direktør i Kolumbus.

For å få folk ut av bilene og inn i bussene på Haugalandet, ønsker Kolumbus å legge om rutene i Haugesund, Tysvær og Karmøy juni neste år. Planene skal behandles av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune onsdag 19. november.

– Vi flytter rutene til de mest trafikkerte områdene – som for eksempel sentrum. Videre skal det bli lettere for kundene å finne ut hvor bussene går, sier Aksland.

Billetter til 10 kroner?

Laila Thorsen

Leila Thorsen (Ap), medlem i samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.

Foto: Haugesund Arbeiderparti

Andre tiltak er billigere billetter. I februar pratet samferdselssjef i Rogaland, Gottfried Heinzerling, om enkeltbilletter på 10–15 kroner, og månedskort på 450 kroner. Kolumbus-direktør Aksland trekker dessuten fram bompenger og parkeringsrestriksjoner som viktige tiltak for å få folk til å ta buss.

Men Laila Thorsen (Ap), fra Haugesund og politiker i samferdselsutvalget, har ikke tro på verken bompenger, parkeringsrestriksjoner eller billigere billetter.

– Det er spesielt to forhold som gjør at folk ikke tar så mye buss på Haugalandet som før: Det ene er at når ruteomleggingen kom for noen år siden, så opplevde folk at bussene ikke kom når de skulle. Dette førte til at mange satte seg tilbake i bilen, og de kundene en mistet da, de har man ikke fått tilbake.

– For det andre må bussen gå dit du skal. Skal for eksempel jeg ta bussen til jobb, så går ikke det, for bussen går ikke dit jeg jobber, sier Thorsen, som til daglig jobber på NAV i Sandeid.