Det var ingen teknisk feil, men en feil fra piloten som var årsaken til at helikopteret fikk en ukontrollert landing og kom i brann.
Det skriver Statens havarikommisjon for transport etter helikopteruhellet ved flystripen til Jæren mikroflyklubb på Nærbø i Hå 30. april i 2016.
Om bord i helikopteret var en instruktør og en pilot som var på en øvelse.
Helikopteret hadde så lav høyde at det ikke var mulig å rette opp feilen som var gjort, heter det i rapporten.
Ved en feiltakelse koblet piloten ut hydraulikken. Dette førte til at helikopteret begynte å rotere i luften, og fikk en hard landing slik at hovedrotoren slo i bakken, og traff halen på helikopteret.
Etter den harde landingen der hovedrotoren løsnet, fortsatte motoren å gå. Dette førte til at det kom varm eksosgass inn i motorrommet, og startet brannen.
Både piloten og instruktøren kom seg uskadd ut av helikopteret før brannen oppstod.
Helikopteret var av typen AS-350 B3.
Statens havarikommisjon for transport har bedt Airbus Helicopters om å finne tekniske løsninger som reduserer risikoen for brann etter ulykker der hovedrotorbladene blir separert fra turbinhjulet.
I tilleg må Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) vurdere om de tekniske endringene som Airbus Helicopters kommer fram til, bør bli obligatoriske for helikoptertyper med samme motor som ulykkeshelikopteret, mener havarikommisjonen.