Menneskelig feil bak helikopteruhell

Ved en feiltakelse koblet piloten ut det hydrauliske systemet under en øvelse, og helikopteret deiset i bakken og tok fyr.

Helikopterstyrt på Nærbø

Helikopteret hadde så lav høyde da piloten mistet styringen at det ikke var mulig å unngå en hard landing.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Det var ingen teknisk feil, men en feil fra piloten som var årsaken til at helikopteret fikk en ukontrollert landing og kom i brann.

Det skriver Statens havarikommisjon for transport etter helikopteruhellet ved flystripen til Jæren mikroflyklubb på Nærbø i Hå 30. april i 2016.

Om bord i helikopteret var en instruktør og en pilot som var på en øvelse.

Helikopteret hadde så lav høyde at det ikke var mulig å rette opp feilen som var gjort, heter det i rapporten.

Ved en feiltakelse koblet piloten ut hydraulikken. Dette førte til at helikopteret begynte å rotere i luften, og fikk en hard landing slik at hovedrotoren slo i bakken, og traff halen på helikopteret.

Etter den harde landingen der hovedrotoren løsnet, fortsatte motoren å gå. Dette førte til at det kom varm eksosgass inn i motorrommet, og startet brannen.

Både piloten og instruktøren kom seg uskadd ut av helikopteret før brannen oppstod.

Helikopteret var av typen AS-350 B3.

Statens havarikommisjon for transport har bedt Airbus Helicopters om å finne tekniske løsninger som reduserer risikoen for brann etter ulykker der hovedrotorbladene blir separert fra turbinhjulet.

I tilleg må Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) vurdere om de tekniske endringene som Airbus Helicopters kommer fram til, bør bli obligatoriske for helikoptertyper med samme motor som ulykkeshelikopteret, mener havarikommisjonen.

Flere nyheter fra Rogaland