Hopp til innhold

Mener syklister må skjerpe seg

Svein Emil Stueland har kjørt buss i 34 år. Han er møkk lei hensynsløse syklister.

Svein Emil Stueland

Svein Emil Stueland i sitt rette element. Han mener treningshysteriet har mye av skylda for hensynsløs sykling i Rogaland.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Det er bare et under at det går bra, sier Svein Emil Stueland.

Det er en ny arbeidsdag og nye hjerte-i-halsen opplevelser for bussjåføren, som i 34 år har sittet bak rattet i rute- og turbusser.

Han tar nå et oppgjør med det han mener er hensynsløse syklister. De som sykler på rødt lys, som ikke går av sykkelen i fotgjengerfeltet og som raser forbi folk som er ute og går på gang- og sykkelveien.

– Dette skjer hver dag. Hvis jeg kunne fulgt etter en syklist så ville han brutt reglene hele veien – og da kun for egen del, sikkerheten for andre i trafikken er ikke til stede, sier Stueland.

Mener det har blitt verre

– Men har syklistene blitt verre?

– Ja, de har det, beklageligvis. Og jeg vet hvorfor. Alle skal være med på det løpet fra Egersund til Sandnes, og da må det trenes, og da bruker de selvfølgelig tiden til og fra jobb til det, sier han.

Svein Emil Stueland sykler ikke selv, men vet hvilken kraft det kan være i en syklist i full fart. For ti år siden havna han på sykehus med hjernerystelse og blåmerker etter en kollisjon foran et busskur på Mariero i Stavanger.

– Jeg hadde ingen sjanse. Jeg ble påkjørt, og du klarer ikke å stå imot en som kommer i full hastighet. Jeg flakset av gårde og havnet i rennesteinen, sier bussjåføren.

Det er flere og flere syklister ute på veiene i Rogaland.

– Og det ønsker vi, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Rogaland, Ingrid Lea Mæland.

Men det er, naturlig nok, også flere uhell og ulykker med sykkel, ifølge Mæland.

Vil at bedriftene skal ta ansvar

Ingrid Lea Mæland

Ingrid Lea Mæland, leder i Trygg Trafikk i Rogaland.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Hun vil at bedrifter som legger til rette for sykling skal ta et større ansvar for jobbsyklistene:

– Arbeidsgivere som oppfordrer sine ansatte til å sykle, kan gjøre en større innsats med å minne dem som sykler på trafikkregler og sikkerhetsutstyr, sier Mæland.

Bussjåfør Stueland innser at det blir flere og flere syklister på veiene i Rogaland.

– De er hjertelig velkommen, men det finnes regler. De må forstå trafikkbildet, og det vil de ikke. Det har med viljen å gjøre, sier han.