Kunstig intelligens har tatt verden med storm.
Nå kan hvem som helst lage kunst ved å skrive inn noen ord i en nettleser.
En større interesse
Men det virker ikke som om det kommer til å danke ut den tradisjonelle måten å lage kunst på med det første.
For den har trolig økt i popularitet blant de yngre.
– Jeg føler at unge har begynt å forstå viktigheten med kunst.
Bianca Bysheim Voll går tredjeåret på kunst, design og arkitektur ved Vågen videregående skole i Sandnes.
KREATIVT ARBEID: Bysheim Voll går gjennom skissene hun har jobbet med siden skolestart i høst.
Foto: Simon Elias Bogen / NRKHun har merket at interessen for å lage kunst blant unge har gjort et hopp de siste åra.
– Jeg tror det er enklere for folk å begynne med kunst nå enn tidligere.
Lea Alstad (22) bruker TikTok for å markedsføre sin kunst.
Med 83.000 følgere deler hun videoer av maleriene sine.
Og akkurat det har blitt populært.
– Jeg tror sosiale medier har gjort kunst populært blant unge.
– Mer tilgjengelig
Alstad mener interessen for kunst blant unge har økt og tror sosiale medier har skylda.
– Sosiale medier gir unge en plattform til å vise frem det de gjør, sier hun.
På TikTok gir hun følgerne mulighet til å kjøpe maleriene hennes, og det har hun tjent mye på.
Alstad sier sosiale medier har gjort at kunsten er blitt mer demokratisert.
– Kunst har vært forbeholdt dyre gallerier, og det var egentlig mest for rike folk. Nå er det mer tilgjengelig, sier kunstneren fra Trondheim.
Og det er Bysheim Voll helt enig i:
– Nå er kunst faktisk noe for alle, og ikke bare de etablerte.
VARIERT HOBBY: Det som gjør kunst så spennende, er at det er så mye forskjellig man kan lage, sier Bysheim Voll.
Foto: Simon Elias Bogen / NRKSatser mer på unge
Bysheim Voll har i to år vært med på Mobilizing Citizenship i Kunsthall Stavanger.
– Jeg synes det var veldig gøy. Det var morsomt og lærerikt å treffe så mange ulike kunstnere og se hva de holder på med.
Maria Råkil er kommunikasjonsansvarlig i Kunsthall Stavanger.
Hun tror de fleste kan si seg enige i at det i dag er flere ungdommer som produserer sitt eget visuelle innhold i sosiale medier.
– Vi ser at unge mennesker har blitt mer kompetente brukere av visuelle uttrykk fordi de produserer, konsumerer, og oppdager visuelt innhold gjennom sosiale medier, sier Råkil.
SATSER UNGT: Kommunikasjonsansvarlig i Kunsthall Stavanger, Maria Råkil. Hun sier kunstinstitusjoner satser mer på unge nå.
Foto: PrivatHun ser at kunstinstitusjoner retter seg mer mot unge nå enn før.
Men kunstinteressen, den har alltid eksistert, mener hun.
– TikTok og andre sosiale medier synliggjør noe som alltid har vært der, og kanskje bidrar det til at en kan nå ut bredere.
Tall fra Norsk Kulturbarometer viser at tre av ti barn og unge drev på med kunst i 2021.
Vært til inspirasjon
Kunstneren på TikTok sier hun har fått flere meldinger av ungdom som har hatt lyst til å starte med kunst, men ikke helt visst hvor de skulle begynne.
– Mange har skrevet at jeg har vært til stor inspirasjon for dem, og det setter jeg veldig pris på, sier Alstad.
Betydningsfullt
Og for Bysheim Voll er kunst en viktig del av livet hennes.
– Jeg tror mange føler at de trenger kunst for å trives. Derfor ønsker jeg å gjøre noe innenfor kunsten.
Hei, du!
Har du noen tanker om denne saken, eller kanskje tips til noe annet jeg kan lage?
Ta gjerne kontakt! 👇