Hopp til innhold

Mener denne kan gi norsk suksess i Kina

Kinesere er villige til å betale i dyre dommer for noe nordmenn har massevis av, men knapt vet hva er. Under Gladmatfestivalen i Stavanger lanseres sjøpølsa for et norsk publikum.

Sjøpølse

Det globale markedet for sjøpølse, som det finnes massevis av langs Norskekysten, er på flere milliarder kroner. Sjømatselskapet EIR of Norway ønsker seg en bit av denne kaka. På bildet ser vi en rødpølse som finnes på dypere vann.

Foto: EIR of Norway

– Dette kommer til å bli første salg av sjøpølse i Norge, sier Bjørn Fjærli, kommunikasjonssjef i sjømatselskapet EIR of Norway.

Onsdag startet Gladmatfestivalen i Stavanger. Matfestivalen, som arrangeres for 20. gang, venter i år hele 250.000 besøkende. Det er her Fjærli og EIR of Norway skal selge den norske, men svært ukjente «delikatessen».

Men det er ikke nordmenn EIR of Norway først og fremst skal tjene penger på. I Kina og Japan betaler de flere tusen kroner kiloet for sjøpølse, ifølge Sintef-forsker Jan Ove Evjemo.

Sjøpølsa er i slekt med sjøstjerna og kråkebolla. Den er uten skjelett og lever på havbunnen.

Bjørn Fjærli

Bjørn Fjærli, kommunikasjonssjef i EIR of Norway.

Foto: EIR of Norway

I Norge blir det sett på som bifangst, men nå skal EIR of Norway drive oppdrett på skapningen i Rogaland og selge til Asia.

Har ansatt folk i Kina

Norge eksporterte sjømat for 48,1 milliarder kroner i første halvår 2018. EIR of Norway tror sjøpølse kan bidra til å øke denne eksporten betydelig. I Kina har selskapet ansatt to personer som skal hjelpe med å åpne dørene til det kinesiske markedet.

Gladmat 2018

Slik så det ut i Vågen i Stavanger under åpningen av Gladmat onsdag.

Foto: Pål Berg Mortensen / NRK

– Den kinesiske middelklassen vokser, og det er mange mennesker som setter pris på kvalitetsmat. Mange premiumsprodukter er veldig populære der. Norge har verdens beste sjømat, og vi har mye ubrukt potensial, sier Fjærli.

– Har du prøvd sjøpølse selv?

– Ja, masse. Det er veldig godt, både som mat og for helsen. Sjøpølser ligner ikke så mye på annen sjømat. Det har en veldig frisk, men mild smak, sier han.

Sun Lix In

Den kinesiske kokken Sun Lixin tilbereder sjøpølse i forkant av Gladmatfestivalen i Stavanger.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

For å friste nordmenn med sjøpølse har EIR of Norway med hjelp av Sino Nordic Management hanket inn den kinesiske mesterkokken Sun Lix In. Han skal tilberede havdyret for norske ganer på Gladmat.

Sintef-forsker Evjemo, som har forsket på sjøpølse, har tro på at EIR of Norway får det til.

– Ja, det har jeg tro på. For egentlig er sjøpølsa en veldig enkel organisme å ha i kultur. Så hvis du kopler sammen de rette folka, kan det lykkes å få til norsk oppdrett, sier han.

130 utstillere

Men for skeptiske nordmenn er det ikke bare ukjent sjømat som blir servert under Gladmat. Totalt 130 utstillere og produsenter skal sørge for et bredt matmangfold, lover festivalsjef Maren Skjelde.

Tilberedt sjøpølse

Slik ser sjøpølse ut når det er tilberedt av den kinesiske mesterkokken Sun Lixin.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Det er 20-årsjubileum i år, så i den anledning har vi utvidet festivalområdet opp til Pedersgata, som vi kaller «Smak på verden». Der blir det kjempefine utstillere og aktiviteter for unger, sier Skjelde, som selv ikke har smakt sjøpølse.

På andre siden av byen, ved Konserthuset, blir det mer norsk mat. Dette området får navnet «Smaken av Norge». Og her kan Gladmat skilte med fjorårets sølvvinner i Bocuse d'Or.

Maren Skjelde åpner Gladmat

Festivalsjef Maren Skjelde åpner Gladmat i Stavanger onsdag.

Foto: Pål Berg Mortensen / NRK

– Der har vi invitert norske, veldig flinke produsenter for å selge varene sine, og så vil det bli drevet restaurant av Cristopher Davidsen, som bruker disse produktene i sin meny, sier Skjelde.