Hopp til innhold

Mener mathaller betyr sultne forbrukere

Flere norske byer får mathaller, og i år kommer Stavanger og Trondheim etter Oslo, Bergen og Tromsø. De redder ikke den norske produsenten, men viser at nordmenn er mer vitebegjærlige, mener bransjen.

Parteringskurs i Mathallen på Økouka

Kurs i partering av svin på Mathallen i Oslo i fjor høst. Sjøl om ikke landets mathaller er redningen for småskalaprodusentene, er de et uttrykk for at forbrukerne vil vite mer om det de spiser, mener de NRK har snakka med.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Whitney Love

Whitney Love.

Foto: Privat

– Mathaller binder oss sammen. Derfor har matmarkeder eksistert til alle tider, og derfor er mathallene populære i dag, sier Whitney Love.

Matbloggeren og kokebokforfatteren fra USA, bosatt i Stavanger, er en av dem som nå lover at Stavanger får sin mathall i 2015. Fra før finnes de i Oslo, Bergen og Tromsø. Trondheims kommer i løpet av året.

Mathall-effekten

Hovedstadens mathall har vært en suksess. Daglig leder Frode Rønne Malmo tror det er fordi den – som flere andre europeiske mathaller – er et opplevelsessenter for mat.

En del av dem som vokste opp på Toro-poser og Grandiosa, har begynt å se verdien av noe annet en kjapt og billig.

Maiken Pollestad Sele, seniorrådgiver i Oikos

– Historisk sett har mathallene eller -markedene hatt stor betydning som kulturbærere. Men i dag har de et litt annet innhold, sier han.

Sogn jord- og hagebruksskule
Foto: Privat
Maiken Pollestad Sele
Foto: Oikos / Nadin Martinuzzi

– Jeg skulle gjerne sagt at mathaller er redningen for småskalaprodusentene, men det er nok heller slik at de blir introduksjonssteder og arenaer for læring og nytelse, mener han.

De norske mathallene kan, med tida, øke nordmenns matbevissthet og stolthet over matkulturen, spår Rønne Malmo.

Flere vil vite mer om maten

Maiken Pollestad Sele har minst like stor tro på mathall-effekten. Hun er seniorrådgiver i Oikos, organisasjonen for økologiske bønder og produkter.

– Fenomenet indikerer at folk er opptatt av matkvalitet, og at de vil vite mer om hvor maten kommer fra. Dette er igjen ofte knytta til økologi og nærhet til produsenten, sier hun.

Sammen med mathaller er bondens marked, gårdsutsalg, matabonnementsordninger og andelsgårder uttrykk for at vi følger våre europeiske naboer.

Folk er så klare. Jeg har fått seks-sju e-poster fra personer som er glade for at vi setter i gang.

Whitney Love, matblogger, kokebokforfatter og står bak Mathallen i Stavanger

– En del av dem som vokste opp på Toro-poser og Grandiosa, har begynt å se verdien av noe annet en kjapt og billig, fastslår Pollestad Sele.

Overvelda over responsen

Love ser for seg at mathallen blir utsalgssted for lokale matprodusenter, ta-med-hjem-mat og lokaler for matkurs.

– Vi skal ikke bare tilby ingrediensene, men lære folk hvordan de kan bruke dem, sier hun.

Plasseringa på Storhaug er utenfor sentrumskjernen, men Love mener den er ideell for å kunne trekke både gående og kjørende.

Denne uka dukka mathallen opp i sosiale medier, og mange har delt nyheten.

– Folk er så klare. Jeg har fått seks-sju e-poster fra personer som er glade for at vi setter i gang. Byen trenger dette, mener hun.