Bryne sentrums hovedgate fredag formiddag. Flere butikkvinduer er dekket av gråpapir. Selv om noen holder stand, har det i årevis vært vanskelig å drive butikk her. Nå sist var det Mathallen som måtte stenge dørene, etter bare tre måneder i drift:
– Her er det mange flere ledige lokaler enn da jeg var her sist, og det er ganske bekymringsfullt. Det er ikke så mange norske byer der dette skjer, og Bryne burde være en by som kunne unngått en slik utvikling, på grunn av den kraftig befolkningsveksten. Dette er en stor utfordring for byen, konstaterer arkitekt og forfatter Peter Butenschøn.
– På M44 er det varmt og godt
Han var en av flere som var på bykonferanse på Bryne fredag – der byens framtid var tema. Butenschøn mener Bryne sentrums fiende nummer én er kjøpesenteret M44, like ved Storgata. M44 drar folk bort fra butikkene i hovedgata.
- LES OGSÅ: Storgata-taper-terreng
– Du treffer folk, og så er det så mye kaldere oppi gata. Her er det varmt og godt, sier Odd-Jan Tjøtta, i det vi treffer ham utenfor hovedinngangen til kjøpesenteret.
Butenschøn mener politikerne gjorde en stor tabbe med å plassere kjøpesenteret like ved sentrum.
– Butikkene burde vært her i Storgata. De burde ikke ha klint alle butikkene sammen inni en stor bygning – det er den måten man ikke bygger by på, sier han.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Skal få flere folk til sentrum
Men nå tar kommunen grep, hvis vi skal tro næringssjef Reidar Hebnes. Time kommune har 18.000 innbyggere og legger opp til 50 prosent vekst de neste ti åra. For å møte dette, er det prosjekter for milliarder på gang for å utvikle sentrum – både med boligbygging og næring.
– Det er store muligheter i Storgata, og vi gjør en del endringer. For dette er et område som bevarer identiteten til Bryne, sier Reidar Hebnes, næringssjef i Time kommune.
– Hvorfor skal dere lykkes nå?
– For å få liv i sentrum så må vi få flere folk i sentrum. De må ha en grunn for å være der, en grunn for å bruke Bryne. Derfor ønsker vi mer aktivitet og arbeidsplasser, og flere folk som bor her. Men vi skal prøve å ivareta det at vi er på Jæren, selv om det blir mer urbant, sier Hebnes.
- LES OGSÅ: Tett byutvikling er grønn politikk