Hopp til innhold

Mener bybanen ikke har sporet av

Bybane på Nord-Jæren er tilbake på hovedsporet, mener flertallspartiene i Stavanger. Bussveien kan forkastes ved et regjeringsskifte til høsten. Høyre sentralt går for bane i de store byene i sitt alternative forslag til transportplan.

Bybane i Sola sentrum

Det fleste trodde bybanen sporet av allerede i desember, og hvertfall da regjeringen i starten av april, men et eventuelt regjeringsskifte kan endre det.

Foto: Bybanekontoret

John Peter Hernes

John Peter Hernes, gruppeleder i Stavanger Høyre.

Foto: Forus Næringspark

– Nå er det gjort så mye planleggingsarbeid at dersom staten bestemmer seg for å finansiere det kan vi begynne å bygge en bybane ganske raskt, sier John Peter Hernes, gruppeleder i Stavanger Høyre.

Bybanen på Nord-Jæren er i ferd med å gjenoppstå. Onsdag ble Høyres alternative forslag til nasjonal transportplan (NTP) lagt fram. Partiet vil ha skinnegående transport i storbyene og lover at staten skal stå for halvparten av finansieringen.

Dagens regjering har forkastet bybanen, og gått inn for bussvei, men et forventet regjeringsskifte kan føre til at bussveien forkastes nok en gang.

Tror bussveien er forkastet om et år

– Dette er offensivt og riktig langsiktig tenkning. Norge har vært plaget med at bygging av veier og bane har vært gjort med alt for kortsiktige løsninger som har hatt altfor liten kapasitet den dagen de er ferdige, sier Hernes.

Han tror ikke at bussveien fortsatt planlegges et år frem i tid.

I Høyres NTP står det:

«Høyre vil ha en betydelig økning i bevilgninger til nye bane- og bussløsninger. Utbygging av bybaner og separate kollektivtraseer bør skje gjennom bruk av prosjektfinansiering hvor offentlige garantier eller offentlig-privat samarbeid sørger for mest mulig effektiv og innovativ utbygging.

Gode eksempler på bybaneprosjekter som kan være aktuelle for tilskudd fra denne posten er bybaneprosjektene i Bergen, Stavanger, miljøpakken i Trondheim, Fornebubanen og ny T-banetunnel i Oslo.»

Bybanen ved Stadionparken

Slik skulle bybanen passere Stadionparken i Jåttåvågen.

Foto: Bybanekontoret

– Manglende respekt for demokratiet

Tom Tvedt

Tom Tvedt er gruppeleder for Arbeiderpartiet i fylkestinget.

Foto: Odd Rune Kyllingstad/NRK

– Kaoset er her allerede, vi har forsømt oss, vi må komme i gang, sier Tom Tvedt (AP), som mener det er manglende respekt for demokratiet å gjenoppta bybanekampen.

Han mener det viktigste for regionen er å komme seg videre. Å starte en omkamp nå er helt klart og tydelig feil. Da vil det ikke stå klart en bybane for i 2020 eller 2022, mener Ap-politikeren.

– Har vært klar for bybane i ti år

Heller ikke Venstres gruppeleder i Stavanger, Per A. Thorbjørnsen, har noen tro på at bussveien kommer.

Per A. Thorbjørnsen

Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder i Stavanger Venstre.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi er klar for bybane i Stavanger og vi er klar for stor statlig investeringsstøtte. Det var ikke uventet, men det var veldig gledelig at Høyre er så klare i sin alternative NTP at satsingen på storbyene ligger der og at bybanene blir nevnt konkret, sier Thorbjørnsen.

– Venstre har vært like klar lenge. Vi har snakket om skinnegående transportmidler i storbyene i de siste ti årene, legger han til.

– Ikke vær dårlige tapere

I desember i fjor vedtok fylkestinget å gå for bussvei på Nord-Jæren. Det vedtaket trenger hverken Venstre eller Høyre å bry seg særlig med dersom det blir et regjeringsskifte til høsten.

Roy Steffensen

Roy Steffensen er stortingskandidat for Fremskrittspartiet.

Foto: Frp

– Det vedtaket som ble gjort med en stemmes overvekt i fylkestinget er ikke bærekraftig. Frp og Ap har to helt ulike motiver for dette, sier Thorbjørnsen.

– Vi forholder oss til det som fylkestinget og regjeringen har vedtatt. Det er bussvei, sier stortingskandidat Roy Steffensen fra Frp.

Han mener et regjeringsskifte ikke er noen garanti for at bussveien blir parkert til fordel for bane.

– Det er jo ikke utenkelig at de ønsker å forhandle om dette, men jeg synes ikke vi skal ha mange som oppfører seg som dårlige tapere her. Her må vi stå sammen om å jobbe for å få til den løsningen som er vedtatt, nemlig bussvei, sier han.

Tror bybanen blir valgkampsak for Rogaland

Det tror ikke Hernes. Han mener at et regjeringsskifte vil gi kommunene den bybanen flertallet har bedt om.

– Det betyr det. Det er staten som til slutt tar beslutningen om hvilken kollektivløsning våre region skal få, sier han.

Det betyr også at bybanesaken på ny kan bli en valgkampsak for distriktets politikere foran høstens stortingsvalg.

– Jeg tror fort det kan bli en av de ti viktigste sakene Rogaland vil kjempe for på tinget og hva en ønsker å jobbe for når en kommer i regjering. KrF er også for bybane i Stavanger, så det er i hvert fall et regjeringsalternativ, altså Høyre, Venstre og KrF, der alle partiene går inn for bybane i Stavanger, sier Per A. Thorbjørnsen.

Bybane i Stavanger

Bybane i Stavanger sentrum.

Foto: Modell/Bybanekontoret