– Vi er ikke interessert i å betale bompenger. Vi blir fattige gjeldsslaver på grunn av bommene, sier Mala.
– Jeg blir sittende hjemme. Jeg har ikke råd til å reise inn til Sandnes og eg har ikke råd til å dra inn til Stavanger, sier Elise Henriksen fra Klepp.
– Jeg har barn i Sandnes og etter hvert vil jeg ha barn på Tasta. Det blir vanskelig for meg å hente dem når jeg skal ha samvær, sier Zoumana Traore, medlem av partiet Folkeaksjonen NEI til mer bompenger.
De hadde alle sine grunner, de over hundre personene som møtte opp for å demonstrere mot de kommende bomstasjonene som følge av Bypakke Nord-Jæren.
- Les også:
Therese Mala (fra høyre), Berit Mala og Elise Henriksen fra Klepp mener de må droppe turen til Stavanger når bompengeringen blir en realitet.
Foto: Rebecca Bjerga / NRKPå Stortinget
Saken skulle vært oppe til behandling i Stortinget i fjor, men lot vente på seg. Totalt skal Bypakken finansieres med 38 bomstasjoner. Tidligere utregninger har vist at bombelastningen kan bli på opp mot 30.000 kroner i året for større familier.
– Den skal til behandling på Stortinget innen noen uker. Derfor benytter vi anledningen til å fortelle folk litt om avtalen, sier Frode Myrhol som leder partiet Folkeaksjonen NEI til mer bompenger. Partiet har tre representanter i bystyret i Stavanger og stod bak demonstrasjonen lørdag.
– Vi synes takstene er altfor dyre. 44 kroner i rushtiden. Stavanger vil få den desidert største bompengebelastningen i landet. Bergen, Skien og Kristiansand har 60 passeringer i måneden. Her legges det opp 75 passeringer, sier Myrhol.
– Og det er her folk er desidert mest misfornøyd med kollektivtilbudet, legger han til.
- Les også:
-
Mange møtte opp for å protestere mot den planlagte bomringen.
Foto: Rebecca Bjerga / NRKEposter
Myrhol har som et ledd i protestene mot bomringen bedt folk sende eposter til stortingspolitikerne som skal behandle saken.
– Om lag hundre har sendt e-post allerede, men bare tre har fått svar, sier partilederen.
– Skien kommune, som har nettopp innført Bypakke Grenland, har 21 kroner for personbiler i rushtiden og 15 kroner ellers. Det blir 133 prosent høyere belastning her. Jeg har selv sendt brev tre ganger uten å få svar. Vi vil få en bevisstgjøring av det menneskelige i denne saken. Det handler ikke bare om tall på papir, men mennesker.