Hopp til innhold

Melkebilen vil kjøre i kollektivfeltet

De som transporterer næringsmidler er fortvilet over køene på veiene på Nord-Jæren.

Tine

Tine ønsker at transporten av produktene deres skal kunne gå i kollektivfeltene på Nord-Jæren.

Foto: Erichsen, Jarl Fr. / SCANPIX

Næringslivet i Rogaland vil ha bilene sine inn i kollektivfeltene for å bøte på lange køer og tapte penger.

Til tross for at fylket bruker en stadig større del av sine inntekter på samferdselsprosjekter, har trafikkproblemene aldri vært større og klagene aldri flere.

Nå vil Tine ha sine melkebiler inn i kollektivfeltene.

– Hele Nord-Jæren er en stor utfordring trafikalt. Det blir verre dag for dag.

– Mer penger til samferdsel, lengre køer

Terje Eggebø er logistikkleder ved Tine på Sola. Daglig kjøres et førtitalls store lass med meierivarer ut av bedriften til kunder i hele Rogaland. Den veien er blitt mer kronglete med årene.

– Forus og Sandnes er nok veldige knutepunkt, men og her fra Grannes, gjennom Sola og utover mot Tananger og Risavika. Vi har nok og utfordringer hvis vi skal gjennom Tjensvollkrysset på de verste tider, sier Eggebø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kollektivfelt skilt

- Kollektivfeltene er lite brukt. Vi ville hatt nytte av å kjøre der, mener Tine sin logistikksjef, Terje Eggebø.

Foto: Statens Vegvesen

Aldri har Rogaland fylkeskommune brukt mer penger på vei og samferdsel, aldri har klagene vært flere og køene ute på veiene lengre.

Les også: «Kolonnekjøring» i rushtiden

Les også: Rødt lys for bilen, grønt for bussen

I fjor brukte fylket femti prosent mer på samferdsel per innbygger enn foran valget for fire år siden. Driftsandelen til samferdsel fra fylkets totale budsjett økte fra 23 til 28 prosent fra 2007 til 2010.

– Ville hatt nytte av kollektivfelt

Likevel er problemene større enn noen gang. Tine er en av mange bedrifter som har måttet ta konsekvensene.

– Vi sender bilene ut klokken seks om morgenen og sender alle distanseruter vekk, enten klokken seks om morgenen, eller på kvelden, for å unngå køene. Vi har et avansert ruteplanleggingsverktøy og styrer dette mot å unngå køene mest mulig, sier Eggebø.

Logistikklederen sier at Tine heier på alle tiltak for kollektivtransport, fordi det vil redusere pribvatbiltrafikken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bilkø

Terje Wester i Fatland Jæren sier at det er dyrt for selskapet å ha biler stående i kø langs veiene.

Foto: Erik Waage / NRK

– Men vi er veldig opptatt av at det burde vært lagt mer til rette for næringstransport og godstransport. Vi har og hatt innspill på at kanskje godsbiler skulle fått lov til å kjøre i kollektivfelt. Mye av kollektivfeltene står litt for lite brukt og, slik at jeg tror vi ville hatt nytte av det. Våre varer skal fram enten det er til sykehjemmet, skolen eller butikken, sier Eggebø.

– Rart at de ikke klarer å bygge mer firefeltsvei i Rogaland

Misnøyen med utviklingen på samferdselssektoren er ikke mindre på Hommersåk enn i Sola. Konsernsjef Terje Wester i Fatland Jæren er ikke imponert over utviklingstempoet i Rogaland.

Les også: - Forus blir en samtidsruin

– Det er mye å rette på.Jeg synes jo at mange prosjekter tar akltfor lang tid. jeg er trønder og har bodd her i 25 år. Når de klarer å bygge firefeltsvei inn til Steinkjær, så er det veldig rart at de ikke klarer å bygge mer firefeltsvei i Rogaland. Det er så mye folk og så mye trafikk. Jeg synes at ting tar for lang tid, sier Wester.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bomringen på Forus

Fatland-lederen synes det er rart at det ikke er bygget mer firefeltsvei i Rogaland.

Foto: Bjørn Grimen / NRK

– Dyrt å stå i kø

Til tross for at bilparken i Rogaland ikke har økt all verden de siste tre årene, oppleves de trafikale problemene som så store at både interesseorganisasjoner og næringsliv krever strakstiltak.

Bedriftene taper tid,og tid er penger, ikke minst i oljefylket Rogaland.

– Hver dag bilene står i kø ute på Jæren, så koster det over sju hundre kroner timen å ha dem på veien. Det er klart at når vi nærmer oss lammesesong, så har vi egentlig fullt opp for bilene tjue timer i døgnet. Da er det veldig dyrt for oss, og samtidig uheldig for dem som jobber for oss, å bli stående fast i kø, sier Wester.

Bør godstransport få bruke kollektivfeltene?