Sparer 5000 liter diesel med solcelledrevet melkepumpe

STAVANGER (NRK): Melkebilen som testes ut på Jæren kutter klimautslippet med 12,5 tonn CO₂ i året. Nå vil Tine bruke solenergi på alle nye tankbiler.

Elekrisk, solscelle-drevet melkepumpe på semitrailer som meieriselskapet Tine nå tester ut.

EFFEKTIV: Den solcelledrevne melkepumpa har dobbel kapasitet i forhold til andre pumper, og jobben går raskere.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK


– Når dieselmotoren slås av under pumping reduseres dieselforbruket betraktelig. Vi snakker om 5000 liter i året, sier transportsjef i Tine, Kristin Vesterheim.

Meieriet satser på store miljøgevinster med det nye prøveprosjektet.

Solcellepanel på taket av Tines semitrailer

SOLENERGI: Solcellene på tankbilen lader 2000 watt under gunstige forhold.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Normalt pumpes melka fra gårdstanken og inn på tankbilen med en hydraulikkpumpe som er kobla til forbrenningsmotoren. Da går bare en liten del av energien som forbrukes til selve melkepumpingen. Resten går til å holde motoren i gang.

Med solceller på taket av traileren kan motoren stoppes under innpumpinga. Det betyr både mindre utslipp og mindre støy.

Roger Sundvor, transportteknisk medarbeider i Tine, og transportsjef i selskapet, Kristin Vesterheim, viser fram den elektriske pumpa på test-traileren.

PRØVEPROSJEKT: Roger Sundvor, transportteknisk medarbeider i Tine, og transportsjef Kristin Vesterheim i selskapet, foran den elektriske melkepumpa på testbilen.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Bonde gir tommel opp

På Jæren ligger gårdene tett, og solenergi-bilen testes ut der.

Bonde Geir Jone Pollestad har en melkekvote på 565.000 liter. Hver tredje dag hentes 5000 liter melk på gården hans på Orre i Klepp.

– Det ser flott ut. Større pumper er bra. Det tar mindre tid. Hvis det gir penger tilbake i kassen til oss bønder også, så er det positivt.

Solcellene som er montert på taket av semitraileren gir to kilowatt på optimale forhold.

Transportteknisk medarbeider i Tine, Roger Sundvor, sier at kapasiteten dobles.

– Den pumper 800 liter i minuttet, mens de tradisjonelle gir 400 liter.

Melkebonde Geir Jone Pollestad på Orre i Klepp

PRODUSENT: Bonde Geir Jone Pollestad på Orre i Klepp håper den solcelledrevne pumpa også gir økonomisk effekt for bøndene.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Først på nye biler

En tredjedel av driftstida på en tankbil brukes til innpumping av melk på gårdene.

For å oppnå miljøgevinst er Tine innstilt på å bygge om alle 250 tankbilene i Norge med elektrisk melkepumpe. I så fall reduseres dieselforbruket med hele 1.250.000 liter i året. Utslippet av CO₂ reduseres med 3237 tonn.

Testbilen på Jæren vil gi svar på om prosjektet er bærekraftig. I første omgang skal solenergien testes ut på nye biler.

– Vi har stor tro på dette. Hvis teknologien leverer, og det er økonomi i det, vil vi vurdere å gå for solenergi på alle tankbilene, sier Vesterheim.

Solceller på melkebil

TESTBILEN: Den nye semitraileren for tanking av melk. Tanken er dekket med solcellepanel som skal gi strøm til elektrisk melkepumpe.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Ifølge SSB er det 712 tankbiler for olje og bensin, og 1902 andre tankbiler i Norge.

Meieriet håper eksemplet kan etterfølges av andre. Men helelektrifisering av lastebiler ligger lenger fram i tid:

– Per i dag ligger ikke teknologien til rette for det, sier Vesterheim.