Årsaken til nødlandingen var at en del hadde løsnet og ødelagt det ene rotorbladet. Det var en pendelvekt som løsnet på ulykkeshelikopteret. Pendelen skal dempe vibrasjoner i rotorbladene.
- Materialsvikt i en aksling som holder disse vektene sammen kan være årsaken til ulykken, sier administrerende direktør i Norsk Helikopter, Ivar Eie. Delene blir sendt til Havarikommisjonens senter på Kjeller for videre metallurgiske undersøkelser.
Selskapet har i dag hatt møte med Havarikommisjonen som også har avhørt piloten i ulykkeshelikopteret. Eie sier selskapet har fulgt de vedlikeholdsrutiner som leverandøren av helikopteret har foreskrevet.
Helikoptere på bakken
Helikopterservice har sju helikoptre av samme type som helikopteret som måtte nødlande tirsdag. Ett av dem er kontrollert og flyr i dag, mens de de seks andre står på bakken. Det er uvisst hvor lang tid det vil ta før de resterende seks helikoptrene blir satt rute igjen.
Konsekvenser for trafikken
På en vanlig dag flyr Helikopterservice mellom 1500-1600 passasjerer ut og inn fra feltene. Det er flere timers ventetid for passasjerene både i Stavanger, Bergen og Kristiansund.